• Caroline Mathildes historie i “Facebook-format”?

    by  • 14. december 2008 • Forskelligt, Web & digitalisering • 10 Comments


     
    Se “Caroline Mathilde-profilen” i fuld størrelse

    Som en lille før-julespøg har jeg prøvet at konstruere Caroline Mathildes og Struensees historie i facebook-format. Når både Gud og Stein Bagger kan have disse – skal vi ikke kalde dem Fakebook-profiler? – så kan historiske personer vel også. Jeg har blogget lidt om eksemplet med Gud og The Facebook of Genesis hos mig selv på http://charlotteshj.wordpress.com.

    Derefter opstod så ideen med at bruge en søndag formiddag på spøgen. Facebook handler jo bl.a. om at forklare eller fremstille processer og forløb, som involverer personer, deres handlinger og interaktion med hinanden, enkeltvis, i grupper etc. På mange måder er det jo også dét, som skaber historie. Jeg skal ærligt indrømme, at formatet ikke giver megen plads til nuanceringer og uddybende perspektiveringer…. men kan det så til gengæld noget andet?

    For en sikkerheds skyld må jeg nok også lige anbefale noget ordentlig litteratur (som jeg naturligvis IKKE har anvendt, de nedenstående herrer skal ikke hænges op på noget ;-)) om begivenhederne i 1700-tallet, fx:
    Michael Bregnsbo: Caroline Mathilde – Magt og Skæbe. (omtale på historie-online)
    Asser Amdisen: Til nytte og Fornøjelse, Johann Friedrich Struensee (omtale på saxo.com)
    Ulrik Langen: Den afmægtige, en biografi om Christian 7 (omtale på historie-online)
    Jens Glebe-Møller: Struensees vej til skafottet  (omtale på historie-online)

    10 Responses to Caroline Mathildes historie i “Facebook-format”?

    1. 15. december 2008 at 10:15

      Tak for det :-)

      Fakebook-profiler er et godt udtryk….

    2. 15. december 2008 at 10:18

      Helt OT: Hvor er den nye nøgleordskugle til højre dog fed! Den er både elegant og intuitiv at navigere rundt i…

    3. Troels
      15. december 2008 at 16:05

      Hej
      Jeg synes ideen med at bruge nye platforme, som vi kender fra andre sammenhænge til at formidle historie med er rigtig god (jeg har også selv gået og tumlet med nogle stykker, som desværre ikke er blevet til noget). Jeg er dog lidt i tvivl hvor godt det rent faktisk vil fungere i undervisningssammenhæng, eller om det mere er underholdning for de allerede indforståede (f.eks. når Caroline melder sig ind i gruppen for færre helligdage). Men det er en sjov ide at lege med formen på hvordan sådan noget formidles. Mere af det!

    4. 15. december 2008 at 17:16

      Hej Troels,

      Du har ret i, at der er nogle ting i formatet som er lidt inkonsekvent…. det var også noget af det, jeg havde lidt overvejelser omkring.

      Fx om man for foretåelsens skyld skal bruge navn på den person, som man skriver om (som jeg har gjort, og som er snyd ifht. den “rigtige Facebook”) eller om man skal skrive “du”? De eksempler jeg har set – hhv. Gud og Stein-Bagger siden – har faktisk gjort det forskelligt. Det er jo også snyd fx at “Struensee blev meldt ind i gruppen Fanger i Kastellet”, istedet for at han selv gør det. Men det skete vist ikke helt frivilligt ;-)

      Om man kan bruge det i undervisning – den er svær, men til decideret “traditionelt” undervisningsbrug tvivler jeg på brugbarheden. Men måske kunne formatet bruges til opgaver? Kunne man sætte elever til at lave en “Fakebook” for bestemte personer/begivenheder … øvelsen ville jo kræve, at eleverne kan sammensætte kronologi og nøglepunkter for en given historisk begivenhed.

      Men man kan jo ihvertfald – på en lidt anderledes måde – liste væsentlige begivenheder for et forløb i et kendt og nogenlunde overskueligt format. Så det er måske mere “historie-for-sjov”-formidling end formelle undervisningssammenhænge, der kan være interessante?

    5. malte
      16. december 2008 at 08:07

      Hej Charlotte,

      Der er bestemt pædagogisk potentiale i at arbejde med historiske personer på denne måde, men man skal passe på at teknikken for at gøre det ikke kommer til at fylde for meget. Nu ved jeg ikke præcis hvordan du har arbejdet med at lave fakebook profilen, men det er afgørende for et sådant forløb at denne del af processen ikke er for besværligt (arbejder man fx i den rigtige facebook skal der oprettes en del grupper og venner med videre og så kan det blive ret omfattende – og vel også ret svært at arbejde med kronologi og ikke mindst redigere i denne).

    6. 16. december 2008 at 10:01

      Hej Charlotte

      Vildt skæg idé!
      Det kunne der helt sikkert godt være nogle formidlingsmæssige muligheder i.

      Kh,
      Thomas

    7. 16. december 2008 at 15:24

      Hej Malthe,

      Jeg er 110% enig i det med teknikken og må da også hellere straks skride til tilståelse:

      Det er snyd og svindel og lavet i Photoshop ;-)

      For du har ret i, at opgaven med at oprette fake-profiler, grupper m.m. ville gøre alting helt uoverskueligt og bøvlet. Og så tror jeg også at man – ikke mindst hvis man nu er skoleelever – ret så hurtigt kunne miste interessen. Men i princippet kunne man jo også lave det helt analogt (på papir og sådan, helt uden brug af digitale værktøjer)

      Thomas: måske kunne vi bruge ideen i anden sammenhæng…?

    8. Pingback: Falske Facebook-profiler som undervisning « IT Torvet

    9. Marion Pernille Timm
      8. september 2010 at 13:17

      Findes denne Facebook side stadig?

      Jeg har søgt på den, men finder ikke noget, desværre.

      • 15. november 2010 at 17:30

        Hej Pernille,
        Beklager at jeg ikke har set din kommentar – rigtig pinligt. Caroline Mathilde profilen har aldrig eksisteret på FB. Det var en lille photoshppet leg med procesformatet :-)

    Skriv et svar