Børn og forskere har ordet – hos kuas


Hvis I ikke er bekendt med kuas-publikationen “Digital Kulturformidling – børn og forskere har ordet” , så vil jeg gerne slå et slag for den – også fordi man vist ikke kan finde den via kuas’ egen søgefunktion. Den giver nogle gode indspark omkring de forventninger, man kunne have til den næste generation af digitale projekter i branchen. Bl.a. nævnes, at man kunne forestille sig en større udveksling mellem de enkelte sites og resten af nettet. Men der er også ros for originalitet og faglig dybde. Der nævnes bl.a. cases som MusX , Kongedragter og Stig Ombord , hvoraf i hvert fald de to sidste bærer fingeraftryk fra webforum-medlemmer.

One comment to “Børn og forskere har ordet – hos kuas”
  1. Jeg vil egentlig godt i denne “antologi” fremhæve Lisbeth Klastrups artikel særligt fordi den har nogle virkelig gode overvejelser omkring web 2.0. OK – det er måske lidt uretfafærdigt at skulle vurdere en website som “Alle børn har en kulturarv” som et web 2.0 site, eftersom dette begreb næppe var opfundet da siten blev lanceret.

    Men jeg synes at Klastrup har nogle gode pointer og fremfor alt en god terminologi: fx et begreb. som jeg synes er utroligt rammende og selv har adopteret efter læsning af hendes bidrag “autoritativ iscenesættelse”. Det siger jo alt om, hvordan en site er tilrettelagt, og samtidigt peger det både på et udviklingspotentiale og et diskussionselement. For kan man lade være med at være autoritativ, når man formidler i undervisningssammenhænge – nej vel? Men kan man lade være, når man formidler til “frie børn” – ja, det bør man vel? Ellers kan de nok godt holde musefingren fra det.

    Og så har Klastrup den fuldstændigt kætterske tanke, at man en dag måske slet ikke har “afgrænsede sites” for kulturarvsinstitutioner, men “kun” sites hvor kulturarven bliver brugt. Det er jo lige til at få angstanfald af 😉 men samtidigt en voldsomt spændende tanke!

    Så orker man ikke HELE publikationen er dette altså mit forslag til en sydelæsning 😉

Skriv et svar