Bedst på Nettet

Så er der kommet vurderingskriterier fra Bedst på Nettet, men der er åbenbart et eller andet koks for når man kopierer det tilsendte link ind i sin browser når man frem til kriterierne for sidste år.

Er jeg den eneste, som synes, at dette kommer lidt sent? Man skal tilmelde sig inden den 15. dvs. i løbet af en uge og straks derefter starter vurderingerne. Jeg mener, at alle ville få langt mere ud af denne vurdering, hvis kriterierne blev meldt ud i så god tid, at man kunne arbejde fremadrettet med de områder som bpn ønsker at fremme.

Når vi nu får set kriterierne vil det være spændende at høre, hvad I andre mener. Måske skal vi også vende det på fredag???

4 comments to “Bedst på Nettet”
  1. I forhold til vurderinsskemaet er der et punkt der springer i øjnene: 15 point hvis der gennemføres brugervurdering på siden?!
    Altså næsten en tediedel af alle point i Åbenhed og nytteværdi. Det er da en lidt skæv pointfordeling.

  2. Jeg tror det er sådan en konkurrence, de har kørende: “Find vurderingsgrundlaget” 😉

    – for nu ligger det ikke på Franks url mere, den siger 500 servlet exception. Til gengæld er det spå nu her: vurderingsgrundlag . Jeg har også haft korrespondance med firmaet bag, og først fik jeg linket http://www.bedstpånettet.dk som går til dk-hostmaster, og derefter en pdf-fil som er en anden type dokument og ikke kan åbnes. ;-)))

    Ja, man kan godt diskutere om det med brugerundersøgelse bør vægte helt så meget. Men vigtigt er det jo, så lige denne del er jeg nok ikke så uenig i, som i meget andet.

    Jeg synes ikke det er hensigtsmæssigt, at alle typer at institutioner vurderes efter 100% samme kriterier. teknisk tilgængelighed etc. er selvfølgelig OK, men der er forskel på, om man fx er SMK, Vallensbæk bibliotek eller Silkeborg kommune. Alt efter hvilken type institution man er, har man jo forskellige kerneydelser, og jeg synes at det er disse, man bør måles på, hvis det skal give nogen mening at måle.

    Mit helt konkrete korstog handler om kategorien “Digital selvbetjening”. Det er relevant for borgeren, der skal låne bøger på biblioteket eller ansøge kommunen om lov at bygge en carport. Men jeg mener simpelthen ikke at det er relevant for et museum, og dog blev vi faktisk målt på det i 2006 og måles på det igen i år.

    Det ville være meget mere relevant at vurdere, om museet tilbyder digital adgang til samlingerne og i øvrigt lægge meget større vægt på det formidlingsmæssige og på sammenhæng med formidlingsrelevante steder. Det er da vigtigt hvordan og i hvilken grad siden formidler museets samlinger og emneområder på en ordentlig måde. Det kunne fx være relevant at give points for indgange til relevante målgrupper, fx skoler og i stedet for at give points for at linke til borger.dk kunne points´e ligge i link til emu.dk … for nu at blive i “skoleeksemplet”.

    Jeg synes faktisk at det er et stort problem, at museerne vurderes efter en målestok, som ikke er helt relevant.

Skriv et svar