Den danske tidsånd på nettet

Så har Google Zeitgeist offentliggjort Top 10 listerne over mest populære søgninger verden over – og altså også i Danmark. Listen kan ses på Google Zeitgeist – regional highlights. Jeg ødelægger næppe spændingen for nogen ved at afsløre, at “arkiv”, “museum” og “kulturarv” ikke er med på listerne 😉

Det er derimod ord som “krak”, “youtube” og “facebook”. Udover at dokumentere interessen for at finde sociale sites, viser zeitgeisten jo også, at brugere søger efter sites – med brug af sitens domænenavn.

Det kan der være mange gode grunde til. Fx at brugeren ikke er helt sikker på hvad siten hedder, hvilket topdomæne den ligger på, at man vil være “sikker” på at finde den rigtige site og derfor lægger søgningen i hænderne på Google i stedet for sin egen hullede hukommelse – eller måske, at man er nervøs for at havne på en fæl og farlig phishing-site, der har squattet sig ind på det rigtige domæne?

En artikel i dagens Computerworld “Danskerne har svært ved at søge i en browser” giver bl.a. ovenstående gode forslag til forklaring på fænomenet: at man fx søger efter “krak”. Jeg kan klart genkende dette søgemønster, når jeg kigger i statistikkerne for nogle af de sites, som jeg arbejder med. Søgning på institutionens navn eller en del af sitens domæne er vigtige – hvis ikke de vigtigste – indgange til websiten.

Men uanset hvad årsagen til dette søgemønster er, så er det vigtigt at være bevidst om, at det åbenbart er sådan de fleste netbrugere gør. Dén tid, hvor det var vigtigt at forsyne sin website og sine subsites med “et godt domænenavn, som folk kan huske” er vist så småt ved at være omme 😉  Med mindre man da har et rigtig pænt budget til at markedsføre sin site for, og få banket navnet fast.

For mig viser årets zeitgeist dermed endnu en gang noget om vigtigheden af at søgemaskineoptimere for at blive fundet.  Men den indikerer også noget om vigtigheden af at relatere og perspektivere i forhold til begivenheder og emner, som interesserer bredt. Kan andre genkende noget her?

3 comments to “Den danske tidsånd på nettet”
  1. En anden mulighed kan være at Google er bedre til at indeksere siden, end sidens egen søgemaskine (eller i hvert fald føles sådan). Det er måske ikke så relevant for krak.dk, men ved youtube, søger jeg i hvert fald ofte på google efter “et-eller-andet+youtube”.

  2. …en anden forklaring kunne være, at man i eksempelvis firefox blot behøver at skrive “facebook” i adressefeltet. Hvis google entydigt vurderer at den kan finde et domæne, sendes brugeren til dette (I feel lucky) – ellers ryger man videre til googlesearch. Jeg er helt holdt op med at skrive “facebook.com”, “youtube.com”, “formidlingsnet.dk”. Undlader de sidste .etelerandet – og jeg sparer godt og vel 1.000.0000.0000000 tastetryk de næste 200 år. Og så lever jeg fint med at Computerworld tager det som udtryk for at vi ikke kan finde ud af at søge i en browser.

Skriv et svar