Er der analytics-hajer i farvandet?

Jeg har lige fået implementeret Google Analytics og er helt betaget af alle de muligheder, som ligger i det.

Men der er flere formuleringer m.m. i mine rapporter, som jeg ikke helt forstår betydningen af – fx “direct-none”. Hvad dækker det egentlig helt præcist..? Er der andre som bruger Analytics som vil være med til dels at sammenligne og dels oplyse min uvidenheds mørke?

6 comments to “Er der analytics-hajer i farvandet?”
  1. Jeg er ikke analytics ekspert, men (direct) ((none)) dækker mig bekendt over direkte besøg. Min egen tolkning lyder altså i retningen af at det er besøgende der har tastet URL’en direkte dvs. der er ingen kilde til trafikken – og det er det ((none)) henviser til.

    Du må gerne sammenligne med mig (jeg har i øvrigt givet dig adgang til analytics for denne blog. Det skulle gerne fremgå af din analytics konto)

  2. Jeg er også med på Google Analytics bølgen, men er absolut ingen haj….endnu.

    Jeg ved eksempelvis ikke, hvordan jeg får en udførlig rapport med alle undersider i pdf? Der er en funktion, der hedder eksportere til pdf-fil, men den tager ikke alle undersiderne med. Man skal vel ikke lave en rapport på hver punkt?

    Jeg vil meget gerne være med til at sammenligne og oplyse, så godt jeg kan.

    Det er eksempelvis fantastisk, at man kan se fra hvilke lande de besøgende kommer. Vi har ikke en engelsk del på vores hjemmeside, men det har vi da fundet ud af er et “must”.

  3. Hej Rune og 1000 tak for svaret. Jeg tænkte nok, at det var som du beskriver… men min (direct) ((none)) er ekstremt høj. Det må næsten være fordi den tæller interne brugere med – måske…

    Jeg regner med at fx google/organic er organiske google henvisninger og /referral er AddWords? …og jeg tror desværre, Julie, at man skal lave rapport for hver 🙁

    Jeg vil rigtigt gerne sammenligne med andre også… skal vi lave en lille analytics-gruppe?

  4. Helt afgjort en haj i farvandet.

    Bare en lille kommentar til (direct non)snakken.

    Det passer som Rune beskriver at direct non er de besøgende som har tastet urlen direkte i adresse linjen.

    Men det kan også omfatte links fra mails der åbnes i outlook, word, excel…

    Det er i bund og grund enten de besøgende, hvor henviserne ikke kan trackes direkte eller de, der er kommet direkte.

    Det er dog normalt muligt at fange de fleste ved at bruge kampagnekoder.

    Julie – I forhold til dit problem i forhold til rapporterne er det faktisk ikke så komplekst endda. Du kan lige sende mig en mail, hvis det stadigvæk er aktuelt.

    Håber det afklarende lidt.

    Steen/IIH Copenhagen

  5. Jeg er også kommet med på Google Analytics. Forvirrende nok adskiller de besøgstal jeg får sig markant fra dem webudbyderens werbalizer angiver. Jeg er klart frisk på en analytics-gruppe.

    Jakob
    Kroppedal

Skriv et svar