Google har nye faciliteter på vej

Det ser ud til, at Google har spændende ting i støbeskeen, nemlig nye features til visning af søgninger. Jeg læste først om de nye Google-ting hos deMib og Matt Cutts og har nu haft tid til selv at prøve at lege lidt med det. Det virker ikke i Danmark endnu, men hvis man leger at man er engelsktalende, kan man teste det på http://www.google.com/intl/en

Det nye er, at man ved søgning får en mulighed “Show options” i den øverste bjælke, og klikker man på den, åbnes en venstremenu med en række nye søge- og visningsformater.

Jeg prøvede en søgning og valgte, helt tilfældigt, at søge på “Nationalmuseet”.  Jeg kan nu med venstremenuen vælge forskellige visninger eller supplementer til min søgning og den klassiske Google-visning. Fx kan jeg vælge kun at se nyere resultater, eller sortere søgningen på dato. Jeg kan også vælge at søge efter videoer, der handler om Nationalmuseet

google_video

De mest spektakulære muligheder er måske dem, der findes i den nederste menudel, hvor man kan fravælge den klassiske visning. Man kan fx vælge “related searches”, men også et mindmap kaldet “Wonder Wheel” og en tidslinje. Wonderwheel´et virker ikke rigtigt på den danske version af  søgekriteriet, altså  “Nationalmuseet”, men på søgningen “Nationalmuseum” får man et indtryk af funktionaliteten. Nemlig med forslagene “national museum archaeology” og “nationalmuseum decorative arts”.

google_wonderwheel

Linket “Timeline” viser tilsynladende søgningen, både i listeform og grafisk, med  links til steder hvor det søgte ord optræder sammen med et årstal. Det er naturligvis ikke helt fair at vurdere en dansk søgning i engelsk “udgave”, men umiddelbart virker tidslinjen ikke helt optimal 😉 Det fremstår som et mix af søgninger, der enten ikke har at gøre med det søgte museum eller er relateret til nyhedsartikler.  Der skulle angiveligt også være en feature på vej, som gør det muligt at få vist resultater i en art tabelform, og her kan man jo undre sig lidt over, at Nationalmuseet ved en overfaldisk betragtning er rykket fra Frederiksholms kanal til Sydney ;-). Men prøv evt. Google Squared her.

Men hvis/når disse muligheder også introduceres til danske søgninger kan det blive interessant. Måske især når man ikke som i eksemplet her bare søger efter en institution, men efter emner – prøv fx emnet “archaeology” i Wonder Wheel eller related searches for slet ikke at tale om video.

Det interessante er jo, hvordan disse nye features både giver nye muligheder for at bringe kulturarven i omløb, men også er endnu et lille  eksempel på, at indhold ikke behøver at være en del af de kontekster vi selv placerer dem i. Der er selvfølgelig også SEO-mæssige udfordringer i setup´et, hvordan kontekstualiseres indhold fx i “related search” og “wonder wheel”? Hvis man skal have sit indhold vist på en fornuftig måde i Google Squared (hvis det kommer ud af laboratoriet) hvordan skal det så tilrettelægges? Og er det kun videoer fra YouTube, der medtages i videosøgningerne, eller bliver det efterhånden også andre videodelingsportaler?

Og apropos video, har jeg fundet én, der forklarer om de nye features:

Skriv et svar