Konversationsprismen

Det er ikke lige til at oversætte, og nogen kender sikkert allerede Brian Solis´ regnbuefarvede hjul, som angiver forskellige sociale medier og deres styrker i kommunikative og/eller markedsføringsmæssige sammenhænge. Jeg synes selv, at hjulet er overordentligt inspirerende, bl.a. er der sites som vi knapt nok har hørt om herttillands endnu, men som jeg godt kunne gætte på fik en vis fremtid; fx ning og wetpaint.

Men rigtigt spændende bliver det, hvis man finder det samme hjul på flickr. Her får man illustreret styrken i det kollaborative web. Ingen normale mennesker kan være ajour med alle relevante sociale sites, og på Solis photostream på flickr har gode mennesker tagget mange andre relevante sites til.

…og mens jeg er igang med at hugge interessante ting på flickr vil jeg også lige dele “forgængeren” “Social Media Starfish”… som vist må hedde noget retning af “Den sociale søstjerne” på dansk 😉

En anden måde at dele teknokologierne op på er at “typologisere” dem, og fx vurdere om der er tale om produktionsredskaber, filtre etc. Det er der et andet bud på, nemlig nedenstående. man kan selvfølgelig diskutere de enkelte steders indplacering, hvilket også sker på flickr. Men i den nedenstående kan jeg glæde mig over, at også virtuelle verdener er medtaget, nemlig Habbo og Second Life. Den orginale post om 2.0 landskabet er på italiensk, så den får jeg desværre ikke så meget ud af 😉

Skriv et svar