… det er titlen på en artikel, som jeg lige vil anbefale til andre. Mange har nok hørt om forskningsprojektet, men ellers kan en kort artikel om rapporten nu læses på K-forum http://www.kommunikationsforum.dk/default.asp?articleid=13270
Nu handler rapporten og artiklen ikke specifik om web, men det kan jo næsten ikke undgå at berører vort felt, når fx Anna Karina Kjeldsen fra Center for Museologi, Aarhus Universitet siger at “Museerne opfatter overvejende kommunikation som noget, der sker udadtil, primært til dem, der besøger museerne, eller til pressen. Derfor misser de en oplagt mulighed for at profilere sig og styrke deres brand. Hvis de gik mere ind i en aktiv dialog med hele deres omverden, kunne de i højere grad være med til at sætte dagsordenen og påvirke udviklingen i den retning, de gerne vil.”
Er der andre, der har læst artiklen? Dialog er jo et temmelig relevant ord, hvis man interesserer sig for de digitale muligheder.
Rapporten blev præsenteret ved et seminar på Århus Universitet d. 10. sep. Præsentationen fra seminaret kan hentes her!
Tak for tippet. Interessant artikel og jeg glæder mig til at få fingrene i rapporten, da det er et emne jeg har tænkt mig at gribe fat i næste gang jeg sætter mig ved det grønne eksamensbord:-) Når det gælder web halter kunstmuseerne langt bagefter. Det er stadig som at møde en lukket dør – hvad laver de egentlig på Statens Museum for Kunst udover udstillinger er vel et rimeligt spørgsmål at stille i 2008, hvor åbenhed i organisationen er på dagsordenen. Hvor kan jeg fortælle hvad jeg tænker om, mener om og får ud af udstillingen? Og er det bare mig der ikke kan finde dem på facebook? Det har de helt sikkert selv gjort sig overvejelser omkring qua det nye webprojekt og det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af det.
Man kan jo kun og med rette sige touchè. I bund og grund er det, der blive pointeret i artiklen og i rapporten, kun en gammelkendt nyhed i andre erhverv. nemlig den, at markedsføring ikke kun er envejs markedsføring men et spørgsmål om marketing der vender begge veje – herunder også kommunikationsstrategier osv. Men hvad er så løsningen på dette problem. set fra mit synspunkt er det et spørgsmål om kvalifirede ledere med kompetence og viden omkring modernet erhvervsledelse – og her kunne museumsbranchen nok lære lidt fra det private erhvervsliv. Her er kommunikationsstrategier en integreret og livsvigtig del af en virksomheds overlevelse. Men forhåbentligt er der andre der vil kommentere rapporten.