Museum mashup-prototype

Mike Ellis, tidligere head of web på Science Museum og bl.a. blogger på Electronic museum (kan også anbefales) optræder på dette års Museums and the web konference med en workshop i museums-mashups. Noget af materialet herfra har han lagt på nettet i et meget råt interface, men ikke desto mindre et godt eksempel på hvad man kan med ret få parametre. Der er selvsagt tale om gratis kilder som Google Maps, Wikipedia, Flickr og de andre af Tordenskjolds soldater, men sat effektivt i værk. Det er ikke just intuitivt, men klart et besøg værd – mashed museum.

5 comments to “Museum mashup-prototype”
  1. Det ser ret spændende ud, men er også udtryk for et behov for at tage fat på standarder og micro-formats osv. Det kalder på en diskussion af best-practice på området og vi bør være med til at sætte en egen standard. Vi producerer allerede ret meget digitalt indhold. Hvis vi så kunne enes om at gøre det i formater der kan mashes og mixes i nye former kan det blive rigtig spændende…

  2. Ja, det er rigtigt interessant og klart en vej frem. Nu har vi jo i det kommende nummer af Danske Museer en artikel om kort-mash ups og den kunne godt følges op med en bredere. Noget som jeg har spekuleret over er, hvad det betyder for seo, hvis store dele af en side indeholder materiale fra andre steder.

    Betyder det noget, positivt eller negativt? Det jeg tænker på er, at man jo fx ikke nødvendigvis har mulighed for at navngive objekter, så navnene er seo-hensigtsmæssige. Omvendt kan man måske sige at det opvejes af synligheden i andre fora, hvor et givet objekt jo indgår i sin egen seo-sammenhæng..?

    Er der nogle synspunkter, erfaringer eller ligefrem viden på området iblandt os ?

  3. Det var måske en idé at foreslå som tema på Nodem – evt en usability-workshop kombineret med en diskussion el. lign om mashups.- ?

    Jeg har selv været ude for at egne data (blog-poster oa) optræder i Google i andre sammenhænge – og nogen gange højere oppe på PageRank, så der er vel et argument for at spredning giver større synlighed, men måske også større forvirring.

  4. Hvordan søger ‘folk’ egentlig på Google? Hvor meget betyder PageRank osv. for manden på det virtuelle gulv?
    I bedste fald er SEO en god måde at sørge for at servere det indhold som folk faktisk søger efter… I værste fald er det et spørgsmål om at sørge for at folk finder det indhold der er blevet betalt mest for. Men netop fokus på standarder og micro-formats er måske en farbar vej – og vel at mærke i den rigtige retning…
    Jeg synes det lyder som en glimrende idé i forhold til Nodem! Hvordan sætter man sit indhold fri uden samtidig at ofre forståelsen af det og den kontekst det er blevet til i?

  5. Ja, det er jo spot-on Rune! Mht. SEO tror jeg ikke at vi kan komme uden om også at støtte Googles forretning, hvis vi også vil have de fordele det giver at bruge vores viden om systemet bag, der jo i parentes bemørket er mindst ligeså top secret som Bedstemor Ands hemmelige småkageopskrift.

    Rigtigt spændende bliver det med SEO og spredning jo også hvis vi tager et kig ind i den nærmeste fremtid når søgemaksinerne bliver sociale. Jeg tror, at vi på et eller andet tidspunkt vil se Google også prøve at tage kampen op med de tanker m.m. der lanceres i fx WikiaSearch, og som jo bygger på mere kvalitative og knapt så “maskinelle” indgange til søgeproblematikken.

    Så SEO og den nye verden indenfor sægemaskiner, det vil være rigtig fedt til Nodem 2010 i København 😉

Skriv et svar