Overvejelser om mobilformidling

Inspireret af projektet Digitale tråde over landskabet – Brugerinddragelse i udviklingen af app til smartphone, som foregår i regi af min arbejdsplads Museum Midtjylland,  vil jeg bidrage til debatten med udbyttet af en for nylig afholdt workshop hos ODM. Loïc Tallon fra
www.pocket-proof.com var underviser, og hans erfaring stammer fra større mobil-formidlingsprojekter i Frankring, England, Holland, Qatar m.m.

Jeg er selv relativt ny bruger af iPhone, iPad og apps, og det ER en spændende udvikling. På workshoppen havde jeg regnet med at lære, hvordan man laver en app. I stedet fandt jeg ud af, hvor meget det krævede, og at man ikke kommer uden om de professionelle programmører. Det er meget fint at have ambitionerne på sit museums vegne, uanset om man er bestyrelsesmedlem, politiker, direktør eller medarbejder, men udviklingen af apps kræver et stort forarbejde. Derfor skal man overveje, om det i det hele taget er apps, der er vejen frem for ens egen institution.

Hovedpointerne var:

  • Vælg teknologi ud fra din egen idé og målgruppe, ikke ud fra det, du TROR, folk vil have.
  • Et godt mobilprojekt er personligt, bærbart og digitalt.
  • Lad være med at halse efter teknologien, men tænk på institutionens egne ressourcer og vælg derefter.
  • Accepter, at institutionen ikke er original, men gerne må bygge på andres idéer og modeller.
  • Husk dine målgrupper – børn er ikke bare 0-18 år, voksne kan inddeles efter interesser, om det er singler, par, familier etc.
  • Husk intern og ekstern distribution. Folk skal vide, der er en app, frontpersonalet skal kunne bruge og demonstrere den + hjælpe med download. Lad dem evt. være med i udviklingen, så de får ejerskab, som forsøgskaniner og evt. allerede fra idefasen.
  • Hold perspektivet. Vær ikke hårdere ved din programmør, end du er ved din kollega. Husk, at du leverer info til programmøren om alt, hvad du ved. Han svarer kun på det, der er relevant for programmeringen og de eventuelle ting, han kan forudse derudover. Fællessproget er måske derfor kun 10-20%.
  • KISS, Keep It Simple, Stupid! Afstem forventningerne i organisationen og vælg det rette teknologiske niveau.
  • Overvej udfordringerne på lang sigt. Selv om app’en el.lign. er lanceret, skal den vedligeholdes, og der skal laves nye versioner, der retter fejl og forbedrer version 1. Folk vil FORVENTE opdateringer og version 1.01, 1.02 mm
  • Enhver god og anstændig kodeprogrammør laver i selve koden en beskrivelse af, hvem der ejer koden. Det bør i bedste fald være
    museet (hvis man har betinget sig den rettighed). Hvis firmaet ejer koden, skal man have nedslag i prisen, fordi man ikke kan tjene penge på at sælge den videre. Lav i så fald klausul om, hvornår de må sælge videre.

UNDERSØGELSE findes på www.museums-mobile.org/survey eller Twitter #mm2011 – og det viser:

  • Museer, der HAR mobilprojekter, ser det som udfordring at få folk til at bruge dem.
  • Museer UDEN mobilprojekter tror, at det sker automatisk.

HUSKELISTE vedr. institutionens behov:

  • God projektledelse fra starten.
  • Indkøb af soft- og hardware.
  • Emnet skal være afklaret og projektet veldefineret.
  • Klar målgruppe og brugerinddragelse i udviklingen.
  • Brugernavigation skal være ukompliceret.
  • Intern kommunikation om udvikling på alle niveauer.
  • Markedsføringsstrategi skal lægges.
  • Penge.
  • Tidsforbrug før og efter lancering.
  • Brugerevaluering.
  • Distribution, ellers ved ingen, app’en findes.
  • Drift efter lancering.
  • Soft- og hardwarebehov efter lancering.
  • Design.

RÆKKEFØLGE

  • Definer kontekst, mål og målgruppe. Hvad passer til museets behov.
  • Lav designskabelon.
  • Lav skabelon for konceptet.

Lykkes de første tre punkter, er der 90% chance for, at projektet lykkes. Dernæst…

  • Udvikle design.Udvikle implementering.
  • Implementere, udvikle, aflevere produkt.
  • Evaluering.
  • Designe, udvikle og evaluere fase 2, 3, 4…

Jeg håber, det var brugbart. For mig gav det anledning til nytænkning af de tilbud, min egen afdeling (nyere tid) skal arbejde med, og her er svaret ikke nødvendigvis apps, hvilket netop var pointen fra Loïc Tallon: Tænk over, om din idé kan formidles bedre på en hjemmeside, som regulær audioguide eller lignende, før du automatisk kaster dig over apps til smartphones. Projektet Digitale tråde over landskabet arbejder netop med en app, fordi det er den bedste mulighed dér.

Skriv et svar