PROGRAM 5X7 – Formidlingsseminar 2016

Her har I programmet til de 5×7 på ODMs formidlingsseminar 2016:

MANDAG den 7. marts

UHØRT UNGDOM – Museumsrebeller på Arbejdermuseet
Linda Nørgaard Andersen
Børn og unge udgør 28% af Arbejdermuseets samlede besøgstal. Dermed er målgruppen en af de vigtigste og største brugergrupper på museet. I 2015 har museet gennem partnerskaber med uddannelsesområdet, ungdomsorganisationer og frivillige inddraget unge som medproducenter og medafsendere af særudstillingen og læringsprojektet UHØRT UNGDOM, hvor de unge sammen med museet fortolker og formidler begrebet demokrati

Brug kunsten
Hanne Flarup, Louisiana
Projektet ”Brug kunsten” udfordrer forestillingerne om kunstens placering i undervisningen og skal inspirere vores gymnasielærere til at overveje kunsten som et værdifuldt perspektiv på tværs af fag. Erfaringerne peger på, at det måske ikke så meget handler om hvilket kundesyn, men om hvem (gymnasielæreren eller eleven), det egentlig refererer til. Her ligger et arbejde for kunstmuseerne, hvis målet er, at eleverne skal få flere kunstoplevelser og muligheder for at lære gennem kunsten.

Sanseudstilling ”WonderWorld”
Trine Grøne, VejleMuseerne – Kunstmuseet/ Skovgaard Museet/Vendsyssel Kunstmuseum
Kunstmuseer kan have vanskeligt at nå ud til familier, børn og unge. Derfor gik tre jyske kunstmuseer sammen om at realisere en sanseudstilling, der respekterer kunsten og møder de besøgende på nye måder. Ved at forene de økonomiske og kreative ressourcer skulle der skabes mulighed for at lave udstillinger af større format og højere kvalitet, end museerne enkeltvis kunne løfte. Det første resultat af dette samarbejde blev udstillingen ”WonderWorld” af kunstneren Marianne Grønnow.

Fra særudstillingen til basisudstillinger
Anni Mogensen, Nationalmuseet
På Nationalmuseet har de store særudstillinger længe fået den fulde opmærksomhed, mens resten af museet fremstår stadig mere forældet, støvet og overset. Museet har taget konsekvensen og vil de kommende år slukke lyset i Egmonthallen og tænde det på resten af museet, så alle museets udstillinger kan fornys løbende, i takt med, at viden om kulturhistorien og samlingerne og den måde, de skal formidles på, ændrer sig.

Krydstogtgæsten, der kom i flok, men gerne ville ses i øjnene
Elisabeth Barfod Carlsen, Lindhold Høje Museet
Krydstogtgæsten har ofte kort tid på land i små byer som Aalborg og derfor er det kortvarige møde med gæsten vigtigt. Hvordan fanges gæsternes opmærksomhed og hvordan videregives samtidig viden om vikingerne? Hvordan ser man en busfuld i øjnene og får den enkelte gæst til at føle sig velkommen? Museet er i konkurrence med Vinterpaladset i Sct. Petersborg og Vasa i Stockholm, og der skal derfor sælges viden og især tilgængelighed.

TIRSDAG den 8 marts

Nye Veje
Mette Byriel-Thygesen, Nationalmuseet
Projektet Nye Veje vil etablere lærende partnerskaber mellem kulturhistoriske museer og skoler med henblik på at udvikle nye samarbejdsformer og bæredygtige projekter, som øger skolernes muligheder for at gøre brug af museerne i undervisningsøjemed. Projektets hovedformål er at udvikle konkrete bud på, hvordan skolerne kan bruge museerne på egen hånd. Samtidig er projektet meget opmærksom på de udfordringer, museerne møder i partnerskaber med skoler.

Hvor og hvorledes møder vi vores publikum?
Julie Horne Møller, Horsens Kunstmuseum
Horsens Kunstmuseum har siden 2014 gjort op med det traditionelle, stationære museumsrum og antagelsen om, at publikum kan komme til museet. I stedet har museet bragt kunsten ud til brugerne. Blandt andet allierede museet sig med kunstner Lilibeth Cuenca Rasmussen, der bragte performancekunsten helt ud i gaderne i Horsens.

Kunden har altid ret!? – Et perspektiv på levendegjorte markeder
Thea Højvang Rasmussen, Nordjyllands Historiske Museum
30.000 begejstrede gæster besøger hvert år Middelalderdage på Voergaard Slot. Med sig bringer de bl.a. deres forestillinger om middelalderens liv baseret på fantasybaserede serier og en tanke om, at ”konventionel historieformidling” er kedeligt. Derfor skal både kvaliteten af den historiske formidling håndteres sammen med den iscenesatte oplevelse ved et levendegjort middelaldermarked, som i bund og grund er startet, drevet og formidlet af frivillige kræfter.

Co-produktioner
Mathilde Schytz Marvit, House of Real
SMK iværksatte i 2015 udviklingen af en audioguide om den kongelige afstøbningssamling, lavet i samarbejde med frivillige unge (ULK). Processen med de unge endte med ikke blot at smitte af på produktionernes indhold og tone of voice, men også organisationens måde at anskue brugergrupper, brugerinddragelse og co-produktioner på. Præsentationen her vil både berøre processerne, produktionsresultaterne og tanker om co-production som det nye sort.

På grund af et afbud i sidste øjeblik, kan vi som sidste oplægsholder præsentere Arne Kvorning fra Kvorning Design & Kommunikation, der vil fortælle om processen med at transformere Horsens Statsfængsel til en attraktion. Udstillingen har fornyligt vundet den internationale InAVation Award 2016 i kategorien Visitor Attraction for bedste AV-formidlede udstilling.

 

Udklip3

 

 

Skriv et svar