Third life til formidling?

Kære Formidlingsnet brugere

jeg talte igår med Tore fra Vikingeskibsmuseet som foreslog at jeg burde komme med et indlæg på jeres site, da det kunne være at I ville være interesseret i emnet Third Life i Formidlingsregi – på engelsk kalder man dette immersive education og jeg er endnu ikke kommet op med et mundret dansk udtryk for dette. Kort fortalt drejer det sig om at gøre teknologien tilgængelig for institutioner og virksomheder der giver muligheder for at etablere 3D verdener og endda blande det fysiske med det virtuelle

Jeg leder konkret efter samarbejdspartnere i Danmark der vil bidrage til et opensource projekt (Project Wonderland) som er startet af Sun Microsystems Education & Research afdeling (min arbejdsplads).

I kan se mere ved at søge efter Project Wonderland på bl.a. YouTube eller ved at kigge på det Sun modererede Immersive Special Interest Group på http://sun-isig.org/ der er en del insitutioner der bidrager til dette projekt og jeg kunne ønske mig at vi i Danmark også bidrog..

Jeg har set eksempler på 3D avatarer med folks eget ansigt påført og hvor man som besøgende til det Sixtinske Kapel kan svæve rundt under loftet samt Kongernes Dal…

Mvh Nicolas Olszowski

Sun Microsystems

7 comments to “Third life til formidling?”
  1. Jeg har godt hørt verdens mindste smule om projektet, jeg synes at der var en kort artikel om det i Comfuterworld for noget tid siden? Men jeg ved ikke meget mere, end at det er en slags opensource SL der er lavet i java?

    Men kan du ikke skrive en smule mere om det, og om forskellene på dette og fx SL/There og hvad der ellers er. Naturligvis udover, at det er opensource.

    Som jeg har forstået det laver man sit eget metavers, og bygger i en slags vektorsystem ligesom i SL. Og ens brugere opretter så en avatar på samme måde som i andre virtuelle verdener. Men er det korrekt at hver laver sig egen verden – altså at der ikke er forbindelser imellem dem og at man ikke kan søge på tværs af verdener? Kan man uploade egne texturer? Hvad er det, man skal downloade for at prøve… jeg kan ærligt talt ikke rigtigt find erundt på https://lg3d-wonderland.dev.java.net/binary-builds.html

  2. Hej Charlotte,

    jo, det er baseret på et andet open source projekt som hedder Darkstar og er fokuseret på multi user online games (ala world of warcraft mv)og er java baseret. Dette benyttes til at holde styr på elementer mv i metaverset.

    Second life er såvidt jeg ved etableret af een virksomhed og at man ikke bare kan lave sin egen bygninger/auditorier mv uden at skulle betale? Dette er opensource så du kan lave din egen version af second life hvis du skulle få lyst… ang. vektorer aner jeg desværre intet om…

    Der er link til at downloade binary og kildekode hvis du ønsker at prøve, men projektet er endnu ikke ved et next-next-finish stadie – første version af en installerbar pakke skulle komme til sommer…

    Visionen er jvf siden:

    Project Wonderland: Toolkit for Building 3D Virtual Worlds
    Experimental Technology sponsored by this community and Sun Microsystems Laboratories
    Screenshot

    Project Wonderland is a toolkit for creating collaborative 3D virtual worlds. Within those worlds, users can communicate with high-fidelity, immersive audio, and can share live applications such as web browsers, OpenOffice documents, and games.
    Download Binary Download Source
    Announcements
    Wonderland at JavaOne 2008 – the Wonderland team will be at the JavaOne developers conference in San Francisco on May 6-9th. Come and meet us.
    See you there!
    Previous Announcements
    Wonderblog – The Project Wonderland Virtual World Toolkit Blog has been launched. Please subscribe! (March 17, 2008)

    * Wonderland Demo at the Sun Labs Open House
    from Wonderblog
    * Video Panorama Postcard from the Sun Labs Open House
    from Wonderblog
    * Open House Talk on MiRTLE
    from Wonderblog

    Read more…
    On this Site
    About Project Wonderland For End Users For Developers
    Vision and goals Getting involved Getting involved (Contribution Guidelines)
    Videos, images & web resources System requirements System requirements
    Foundation technologies Download and try Getting and building from source code
    MPK20 sample virtual world User’s Guide Developer documentation (Wiki)
    Immersion SIG for Educators Feature wish list Introductory tutorial
    Wonderland Roadmap
    Issue tracker (bug database)
    Press coverage
    Discussion forum
    Blog

    About Project Wonderland
    Vision and Goals

    The vision for this multi-user virtual environment is to provide an environment that is robust enough in terms of security, scalability, reliability, and functionality that organizations can rely on it as a place to conduct real business. Organizations should be able to use Wonderland to create a virtual presence to better communicate with customers, partners, and employees. Individuals should be able to do their real work within a virtual world, eliminating the need for a separate collaboration tool when they wish to work together with others. Individuals should also be able to tailor portions of the world to adapt to their work needs and to express their personal style. The types of collaborations that can happen within the space include audio communication, live desktop applications of all kinds, and eventually collaborative creation of world content (both graphical and procedural).

    One important goal of the project is for the environment to be completely extensible. Developers and graphic artists can extend the functionality to create entire new worlds, new features in existing worlds, or new behaviors for objects and avatars. The art path for Wonderland is also open. The eventual goal is to support content creation within the world, but in the shorter term, the goal is to support importing art from open source 3D content creation tools as well as professional 3D modeling and animation applications. More information about content creation tools can be found on the project wiki:

    Project Wonderland Wiki – Content Creation

    Jeg er mest af alt fokuseret på at finde indhold til disse verdener da det jeg har set har givet mig troen på at teknologien er der…

    Hvis du ønsker bedre svar vil jeg meget gerne forwarde dine spørgsmål, men de folk forstr desværre ikke dansk så hvis du kunne gen-forfatte på engelsk ville det være en stor hjælp.

    Mvh – Nicolas

  3. Ja, SL er netop kommercielt og hvis man vil bygge noget må man købe/leje plads til formålet. Derefter har man så iøvrigt et begrænset antal “prims” (dvs. enkeltobjekter) at gøre godt med.

    Det jeg er i tvivl om med Wonderland er, hvordan man kan samarbejde imellem forskellige verdener. Når man er inworld, kan man så gå fra den ene til den anden og er der søge- m.m. faciliteter, som går på tværs?

    Hvor “hostes” ens verden rent fysisk?

    Jeg eksperimenterer selv (privat) en smule i SL og er ret sikker på at indhold (udover det rent kommercielle) er dét der skal til for at gøre metaverser interessante for flere og give dem en funtion udover “kun” at være 3D-chat. Jeg er ret sikker på, at kulturhistorie har et potentiale her, ikke mindst fordi det er muligt at ´skabe kopier af historiske miljøer, m.m.

  4. Hej Charlotte,

    jeg kommer sagt hurtigt til kort og er bange for at postulere noget som jeg reelt ikke ved noget om…så vedr. muligheden at bevæge sig fra eet metavers til et andet vil jeg spørge en kollega…

    Mht hvor man hoster disse verdener så kan du selv lave en verden hos dig selv på din server i kælderen – dette er jo til fri afbenyttelse så du må selv bestemme.

    Jeg er helt sikker på at de flade tegninger og planer over pyramider får en helt anden dimesnion når man kan bevæge sig rundt og interagere med elementer – der skal jo også være reele muligheder for at samarbejde og at blande det fysiske miljø med det virtuelle (se project MiRTLE) – du er velkommen til at give mig et ring på 23 33 01 41 så kan vi tale nærmere.

    Mvh – Nicolas

  5. Hej Nicolas

    Det lyder rigtigt spændende…jeg er sikker på at denne type applikationer har en stor fremtid.

    Ville Project Wonderland kunne bruges til f.eks. at lave en 3D-model af et gammelt hus, skib el. lign som besøgende ville kunne bevæge sig rundt i og interagere med hinanden? Og hvor kompliceret vil det blive at skabe verdener?

    Grafikken ser meget enkel ud, kan den vises uden brug af 3D-grafikkort?

  6. Hej Benjamin,

    det er det jeg har set gjort til en demo på et sun arrangement i februar måned hvor Carnegie Mellon Uni og Essex Uni viste deres ideer. Det er endnu ikke så let at jeg tror at jeg selv kan sætte dette op – men jeg er desværre hæmmet af for mange visioner og for lidt teknisk snilde…men folk med teknik kundskaber bør kunne etablere dette på egen hånd – det blivere så iøvrigt lettere når hele pakken bliver pakket sammen til en installerbar DVD/download…

    Men hvis du kigger på den hjemmeside jeg henviser til sun-isig.org og kigger på følgende Youtube video’er så kan du netop se en demo af interactionsmulighederne også mellem det virtuelle miljø og det virtuelle samt audio muligheder mm.

    http://www.youtube.com/watch?v=uOc7U_oBT70 Interview med Kevin Roebuck
    http://www.youtube.com/watch?v=FYS6YzgPujc MiRTLE Project
    http://www.youtube.com/watch?v=cmM4o17UvLU&feature=related Virtual workspace
    http://www.youtube.com/watch?v=BJS8DGjeGvM&feature=related – Sun MPK
    http://www.youtube.com/watch?v=QcElCLv-AW0 – Wonderland phone
    http://www.youtube.com/watch?v=plIW4KMIOq4 – Wonderland demo
    http://www.youtube.com/watch?v=4IntaAiGmWQ – Demo – på tysk

    med meget meget mere…

    Tag endelig fat i mig på 23 33 01 41 for at vi kan tage en snak og jeg evt. kan finde ud af at sætte et kald op med folk fra Wonderland projektet – det gælder også for Charlotte…

    Mvh – Nicolas

Skriv et svar