V-læring, et nyt kompetencebehov

Vi kender begrebet e-læring. Det er ikke  noget nyt med læringsformer, hvor undervisning m.m. foregår på en computer. Der kan være undervisningsmaterialer, som skal tilgås via nettet, opgaver som skal løses via computer, mulighed for at deltage i forelæsninger m.m. via nettet, etc.

Virtuelle verdener giver nogle nye muligheder for læring. Der kan skabes helt nye universer, med særlige udfordringer, simulerede miljøer etc. i 3D. De tilstedeværende har mulighed for at interagere med hinanden gennem en tilstedeværelse, der opleves meget fysisk.  De kan samarbejde, tale sammen etc. på en måde som gør oplevelsen og læringssituationen mere immersiv end den traditionelle E-læring. Virtuelle verdener giver ganske enkelt nye muligheder for medskaben og kollaboration.

AVATAR – Added Value of teAching in a virTuAl woRld er et to-årigt projekt der løber indtil  november 2011 og er finansieret med støtte fra Europa-Kommissionen som en del af Lifelong Learning programmet. Målet er at introducere lærere (i folkeskole og gymnasium) til V-læring, designe virtuelle aktiviteter i forskellige fag og at komme til at eksperimentere med og evaluere brugen af virtuelle verdner med egne elever.

Undervisningen foregår i Teen Second Life, er gratis og afvikles fra midten af januar til midten af maj 2011. Hvad med læring om kulturarv i virtuelle verdener? Der er mange muligheder at udforske i et univers, xhvor undervisere og elever kan være tilstede samtidig – i unikke miljøer, der kan simulere andre tidsperioder, kulturer m.m.

Lidt links:
AVATAR – Added Value of teAching in a virTuAl woRld
(tilmeding til kurset ogtil nyhedsbrev)
Hvad er Teen-Second Life
(Wikipedia)
Education Second Life
Mirrorworlds liste over læringsrelaterede SL-projekter
Open University in Virtual Worlds (artikel på Virtual world Watch)

slurl til AVATAR i SL http://slurl.com/secondlife/Uni%20of%20Herts/47/15926
Billedet er lånt fra SL´s  edu-site

Skriv et svar