23 ting for museer?

I går deltog jeg i en workshop i lokalhistorisk netværk med et oplæg om, hvad 2.0 er for noget. Derefter fortalte Kalle Nielsen fra Randers bibliotek om projekt 23ting og hvordan de arbejdede med det i praksis.

Det slog mig, at det kunne være spændende at lave 23ting for museer/kulturarvsarbejdere! Måske i ODM-regi og gerne med det perspektiv at deltagerne kunne sprede ideer og kompetencer på deres arbejdsplads.

Jeg er sikker på at der er mange af vore kollegaer, som aldrig har prøvet at skrive på en blog og ikke har en Google-konto – osv. OG desuden sker der jo også hele tiden nyt. Der kommer hele tiden nye services til og derfor er der 1. november lanceret en ny blog, der hedder http://23ting-plus.blogspot.com/. Hver måned bringes en lille how-to om en ny tjeneste. Foreløbig er der introduktioner til http://www.rememberthemilk.com/ og http://www.facebook.com/.

Måske var dette en idé til aktivitet, som vi kunne tage med til mødet med ODM´s formidlingsstyregruppe? Julie og Rune har meldt sig til at deltage.

6 comments to “23 ting for museer?”
  1. Det er godt at høre om dette projekt igen, for jeg tjekkede det faktisk ikke sidste gang det var oppe her på bloggen. Jo, god idé, og måske kunne det tænkes sammen med det vi har søsat hos Danske Museer – så nye tjenester og sites kunne samles på nettet og trykkes i DKM. Måske kunne man også koble dette med den wiki-idé vi snakkede om nedenfor…

  2. Det er bestemt gode ideer… og med Tores seneste bidrag om Analytics er vi allerede godt på vej i forhold til how-to kategorien. Kunne man forestille sig at begge funktioner – altså både Wiki og 23ting kunne integreres som en del af hovedbloggen. Hvis vi nu f. eks. valgte WordPress platformen – så kunne 23ting og Wiki’en få hver deres underside. Så kan man finde det hele et sted!

    Jeg kunne godt være en ganske lille smule betænkelig ved at udbrede os i for mange forskellige formater, over forskellige udgivelsessteder og med fastlagte bidragsfrekvenser – vi skal også kunne følge med…

  3. Helt ´klart – jeg synes heller ikke at vi skulle binde os til at lancere nye tjenester hver måned, det tror jeg ikke at vi ville kunne løfte. Men et forløb hvor man havde en dag, der fungerede som et kickoff og så efterfulgt at en workshop senere, det tror jeg godt vi kunne klare…?

    Og en wiki synes jeg klart at vi bør have – skal jeg prøve at spørge ODM om vi kunne få hostet en sådan….

  4. Kan vi ikke få en WordPress installation først 😉 Serverkravene er nogenlunde de samme til en WikiMedia installation – hvis det er den vej vi vil gå.

    En helt anden mulighed er http://bbpress.org/, som er en videreudvikling af WordPress udvidet med funktionalitet for fora m.m Det er vistnok den platform WordPress’ egen side wordpress.org kører på… (i hvert fald kører den danske http://wordpress.dk/forum/ på den)

  5. … ja… men så er vi jo atter tilbage til spørgsmålet om hosting. Kunne vi ikke få det taget op med formidlingsnetværket? Jeg skal under alle omstændigheder gerne prikke til ODM igen.

Skriv et svar