Behovsanalyse vedr. CMS – idéer?

På Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum er det besluttet, at vi skal have et CMS system. Vi holder godt øje med open source systemer, som, vi synes, ser gode og brugbare ud. Inden vi så skal til vælge ét ud, mener jeg, at det er vigtigt, at vi internt får analyseret hvilke behov, vi har til et CMS – både så alle føler, at de bliver hørt, samtidig med at det formentlig vil gøre processen vedrørende kravspecifikationen lettere.

I den forbindelse tænkte jeg på at lave en behovanalyse. Jeg vil derfor gerne spørge jer andre, om hvordan og hvorledes I har gjort ”det” at gå fra en gammeldags hjemmeside til et CMS? Og har nogle af jer sågar lavet en behovsanalyse, hvordan og hvorledes har I så udformet og udført denne? Jeg håber, at I har gode ideer til, hvordan jeg kan få sat gang i denne spændende proces at få et CMS – som de fleste forhåbentligt vil blive glade for.

7 comments to “Behovsanalyse vedr. CMS – idéer?”
  1. Jeg ved tilfældigvis at Grindsted-Vorbasse Museum har gang i noget lignende. De har vel og mærke flere forskellige museer der skal samles i et system. Prøv at spørge dem.

  2. Hej Julie, hvis ikke du allerede er bekendt med det, har vi på museerne.dk, Vordingborg, etableret et sådan i løbet af det seneste års tid. Og tro mig det er vigtigt at se udfordringerne i øjnene før man kaster sig ud i det. Tag en snak med Anders Kaas-Sørensen på 55372554.
    Tak for mødet på natmus idag, ses måske i Diamanten torsdag 🙂

  3. Hej Julie

    Vi har ganske rigtigt været gennem en længere proces med udvælgelse af CMS. I vores tilfælde indledte vi samtaler med flere forskellige leverandører. Nogle overvejelser i forhold til antal af redaktører, teknisk support fra leverandør, konsulentpriser efter implementering etc.

    Jeg vil anbefale er gennemprøvet produkt, fra en mellemstor/stor virksomhed – de er oftest en smule dyrere – men til gengæld er udgiften til at regne med i budgettet), og det sparer dig for en god del tid i sidste ende. Desuden er de også behjælpelige med at huske dig på faldgruber, advare imod flygtige trends etc.

    Hjælper gerne med krav.spec e.lign hvis du har brug for det.

    /A

  4. Hej,

    Nu har jeg lukreret længe nok på dette gode forum, så nu må det være tid til, at jeg også bidrager.

    På Nordjyllands Kunstmuseum fik vi i sommer en ny hjemmeside. Det skulle være en cms-løsning og valget stod mellem open-source og en kommerciel leverandør.

    Jeg havde en række krav. Systemet skulle være brugt af mange, så jeg ikke risikere at systemet lukker over-night (selvom et stort system selvfølgelig også kan det:-)) – samt at jeg kunne være sikker på, at der videreudvikles på systemet. Desuden skulle jeg kunne vælge forskellige leverandører til samme system. Så hvis jeg blev træt af leverandøren, så kunne jeg skifte úden at skulle skifte systemet.

    Prisen skulle være den rigtige -dvs. lav. Både på etablerings- og
    driftsiden.

    Det skulle være brugervenligt/intuitivt.

    Leverandøren skulle kunne give mig input til features og andre ting, som jeg ikke selv have tænkt på.

    Jeg er ikke specielt teknisk kyndig ej heller velbevandret i open-source-cms-systemer. http://www.opensourcecms.com/ gjorde mig ikke meget klogere.

    Det endte med at jeg fandt en partner, der kunne levere i Typo3, der er et dansk open-source-system – men meget brugt. Desuden fik jeg et tilbud på en løsning i det kommercielle system Dynamic Web (inkl. opdateringsaftale).

    Overraskende nok var etableringsomkostninger de samme. Havde troet at open-source var billigere – men når det tager 6 timer at programmere noget så simpelt, som en søgefunktion – så løber det jo altsammen op.

    Da typo-3-sælgeren skulle demonstrere og han ikke kunne finde ud af systemet – “fordi det var længe siden han havde arbejdet med det” – så blinkede alle mine advarselslamper.

    Så det endte med Dynamic Web. Ville have foretrukket open-source, da jeg har en idé, om at det vil være nemmere og billigere at udvikle specialløsninger – samt at det gør det nemmere og billigere for museerne at udveksle informationer. Hvis vi fx udviklede en smart feature, så vil det glæde mig at dele den med andre, som også kunne drage nytte af den – og omvendt.

    Alt i alt er jeg godt tilfreds med løsningen. Det har taget virkelig lang tid at tænke strukturen igennem og oprettet siderne – men siden er blevet ok synes jeg. Ikke en side der revolutionerer internettet – men en side der giver publikum de informationer de har brug for på en så brugervenlig måde som mulig. http://www.dendigitalebilledskole.dk er den mest omfattende del af siden – hvor der virkelig er referencer på kryds og tværs. Se fx http://www.nordjyllandskunstmuseum/Default.aspx?ID=196.

    På udstillingssiderne er der referencer til relevante litteratur, presseomtale m.v. Desuden hentes der arrangementer ind fra kalenderen, så publikum kan se, hvad der sker i forbindelse med udstillingen eller lign. Bruges bl.a. til at vise arrangementer for børn http://www.nordjyllandskunstmuseum.dk/Default.aspx?ID=341 eller film med kunstnere fra samlingen http://www.nordjyllandskunstmuseum.dk/Default.aspx?ID=13

    Det blev et lidt langt svar – og ved ikke helt, om jeg fik svaret på dit spørgsmål 🙂
    Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil høre lidt mere om processen og mine overvejelser.

    Bedste hilsner,
    Lars Ulrich

Skriv et svar