Content is still King – på nettet

Hvis man skal tro en undersøgelse fra Nielsen/NetRatings tilbringer internetbrugerne den største tid med at læse indhold – 7 timer på en måned (38 %), skrive e-mails o.l. 5 timer (26 %), mens community kun er på 3 timer (16 %). Næsten lige så meget handler man – 2 timer 40 minutter (14 %). Søgning på nettet bruger man ikke mere end en time på (5 %).

Største stigning inden for de seneste to år er sket med community – Facebook & Co – men delvis på bekostning af e-mail.

Morale: Content is still King

Omtale hos Online Publishers Association: http://www.online-publishers.org/page.php/prmID/421

One comment to “Content is still King – på nettet”
  1. Spændende – når jeg kigger på nogle af de statistikker, som jeg har adgang til, synes jeg også at jeg kan se den samme tendens. Altså at brugere i høj grad er interesserede i indhold. Men det kunne også være spændende at se en aldersfordeling – jeg faldt (via gode gamle tdc såmænd) over denne fremstilling af, hvem der bruger tid på hvad: http://images.businessweek.com/mz/07/24/0724_6insiid_a.gif

    Den giver et indtryk af at det måske er de ældre, på vores alder og opefter, der tegner den inaktive kultur, hvorimod de yngre “joiners” bidrager mere end de læser og kigger.

    Hov – dette glemte jeg i første omgang: Noget som også er spændende, i den måde vi bruger nettet på i dag, er sammenhængen mellem de “gammeldags videnssider” som vi sidder og læser på og de sociale platforme. På de forskellige kulturhistoriske sites, som jeg arbejder med i det daglige kan jeg se, at sociale sites (lad os være ærlige – det er facebook) ser ud til at bringe stadigt flere i kontakt med indhold på branddomænet. I den seneste måned har facebook fx sendt flere netgæster til natmus.dk end sites som mik.dk og videnskab.dk. Hvilke sites, der skaber trafik og hvem disse brugere er og hvordan de opfører sig er selvfølgelig lidt mere kompliceret end som så. De brugere, der kommer via facebook er i ret høj grad “gamle kendinge”, men jeg synes alligevel, at det kan illustrere de forskellige roller som sociale sites og “læse-sites” har i forhold til “content”. Selvom man måske ikke (især de lidt ældre) benytter så meget tid på en social site, kan den godt have en vigtig funktion i den måde “vidensindhold” håndteres, spredes og tilgås på. Viden og kulturarv er også blandt de emner, som ihvertfald nogen, synes er interessante sociale objekter. At der så også opstår helt nye dialogiske muligheder er jo en anden sag 🙂

Skriv et svar