Experimenterne – vejen til nye oplevelser

MMEx er en uafhængig organisation sat i verden af museer – for museer. Eller mere nøjagtigt: vi er udsprunget af Midtjyske Museers Udviklingsråd, der ønskede sig en organisation der kunne understøtte museerne i arbejdet med digitale formidlingsprojekter. MMEx fungerer derfor både som rådgivere og konsulenter, men vi arbejder også målrettet på at skabe udvikling og nytænkning hvad angår digital museumsformidling.

Det første år vi eksisterede, udviklede vi metoden “Experimentet”. I Experimentet samler vi kloge hoveder fra museer, universiteter, teatre, virksomheder og hvorfra det ellers er passende ift. emnet. Målet er at skabe en legeplads, hvor deltagerne kan få ro til at udvikle idéer og koncepter inden for et specifikt emne.

Settingen er enkelt: deltagerne forpligtiger sig til at deltage i 3 heldagsworkshops over nogle måneder. På disse workshops idégenereres og konceptualiseres der. Mellem hver workshop betales nogle af de deltagende virksomheder for at visualisere resultaterne og ultimativt skabe et konceptkatalog.
Vi har indtil videre gennemført to eksperimenter: Mapping the Archive og ExperimentLyd.

Mapping the Archive fokuserede på, hvordan der kunne skabes en mere visuelt baseret og intuitiv brugerflade, hvor kulturinstitutionernes digitaliserede samlinger – deres genstande og viden – bliver forbundet og formidlet på en ny, associativ og fortællende måde. Hvordan kan genstande og billeder sættes i spil og hvordan skabes der sammenhæng og overlap, både i de enkelte samlinger, men også på tværs af museernes samlinger. Mapping the Archive var så vellykket, at dele af partnerskabet valgte at arbejde videre med emnet i regi af More.Creative – rygraden i Region Midtjyllands strategiske vækststrategi. Det kreative partnerskab består nu af Meaning Making Experience (MMEx), Kollision, Teater Katapult, KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg, Naturhistorisk Museum Aarhus, Museum Østjylland Randers.

Det andet eksperiment, ExprimentLyd, blev gennemført i foråret 2014. En gruppe bestående af forskere fra Aarhus Universitet, leverandører af lydteknologi, leverandører af digitale udstillingsdesigns og museumsprofessionelle mødtes for at dele og generere viden og gøde jorden for nye auditive formidlingsformer. Et af resultaterne blev en fælles forståelse af, at det gode lydkoncept:
– arbejder mod et mål, der er relevant, attraktivt og bevægende
– arbejder med at motivere og invitere til interaktion
– kun anvender lyd, der hvor det har væsentlig værdi for oplevelsen
– skaber produkter, der gør den besøgende klogere
– tager hensyn til museets forpligtelse til at bevare kulturarven
– arbejder med et dynamisk design, der muliggør individuel interaktion og personlig indflydelse
– har forståelse for besøgsmønstre og arbejder i interaktionslag
– hænger sammen økonomisk

Inden længe vil der blive offentliggjort et konceptkatalog med alle eksperimentets resultater.

Det tredje eksperiment går i gang den 8. september. Fokus denne gang er Gamification på museerne: hvordan kan museerne bruge elementer fra spilverden, når de laver undervisningsmateriale målrettet grundskolen. Målet er at finde ud af om og hvordan museerne kan bruge gamification til at skabe engagerende undervisningsmateriale, der kan sætte museernes faglige viden i spil ude på skolerne. Holdet består denne gang af lærere, museumsfolk, spil-leverandører, studerende fra Animation Workshop og en Ph.d-studerende fra Videncenter for historie og kulturarvsformidling.

tumblr_md860hriwX1rjwsgwo2_1280

 

Skriv et svar