ExperimentLYD – Digital lydteknologi i museumsformidlingen

Tekst af Ida Sofie Deigaard Bruun, praktikant hos Meaning Making Experience

Mandag d 2. juni fandt workshop nr. 2. i MMEx’s eksperiment om lyd i museumsformidling sted. Under titlen ExperimentLYD har forskere, leverandører af lydteknologi, leverandører af digitale udstillingsdesigns og museumsprofessionelle givet hånd på, at de, under tre workshopforløb, vil dele og generere viden og gøde jorden for nye auditive formidlingsformer.
Temaet for workshop 2. var den kropslige museumsoplevelse. Derfor blev deltagerne udsat for både bodybashing og yoga/mindfullness, foruden mere traditionelle faglige indspark. Disse blev leveret af sound design-virksomhederne Mastermind Productions og Bit Crushers og af workshoppens fasilitator Mette Freisner fra U Communicate.
Bit Crushers og Mastermind Productions har i perioden mellem workshop 1. og 2. haft til opgave, at arbejde videre på nogle af de koncepter, der kom til verden under den første workshop. Udgangspunktet på workshop 1. var casen Textilforum under Museum Midtjylland og idéerne fløj vidt omkring.

Til workshop 2. præsenterede Mastermind Productions og Bit Crushers fire koncepter:
– ”Et outfit er et stykke musik”
– ”Musikalske historier om menneskene bag tøjets tilblivelse”
– ”Den Magiske Lup”
– ”Maskinerne som musik”
Koncepterne bestod bl.a. af muligheden for at spille musik på beklædningsdele fra bestemte kulturelle tidsperioder og for at sample den nyproducerede musik, muligheden for at komponere musik af de industrielle lyde fra tekstilmaskinerne og af muligheden for at udforske museet via en særlig Lup, hvor den enkelte bruger kan zoome ind efter interesse.

Workshopdeltagerne arbejdede videre på koncepterne og i løbet af dagen nærmede vi os en fælles forståelse af, hvad et godt lydkoncept består af. Vi kom frem til, at det gode koncept:
– arbejder mod et mål, der er relevant, attraktivt og bevægende
– arbejder med at motivere og invitere til interaktion
– kun anvender lyd, der hvor det har væsentlig værdi for oplevelsen
– skaber produkter, der gør den besøgende klogere
– tager hensyn til museets forpligtelse til at bevare kulturarven
– arbejder med et dynamisk design, der muliggør individuel interaktion og personlig indflydelse
– har forståelse for besøgsmønstre og arbejder i interaktionslag
– hænger sammen økonomisk

ExperimentLYDs næste workshop finder sted d 24 juni. Herefter samler MMEx erfaringerne fra projektet i et digitalt katalog, til fri afbenyttelse for de danske museer.

Renés tegning af workshop 2_lille udgave
Grafisk dokumentation af resultaterne fra workshop 2 af René Sørensen

Skriv et svar