Facebook Places er her – og hvad så?

Gårsdagens “talk-of-the-town” var, at Facebook Places nu er live i Danmark. Systemet er det samme som kendes fra Foursquare, altså at man kan tjekke ind på lokaliteter og derved dele dem med sine venner. På Facebook Places kan man imidlertid også tjekke andre personer ind, hvilket allerede har været genstand for en del debat. Som bruger kan man dog sætte sine privatlivsindstillinger sådan, at man ikke tillader andre at tjekke én ind.

Som repræsentant for en lokation kan man – igen ligesom på Foursquare – claime sin institutions listning i Places. Man kan – såvidt jeg kan læse mig til – også merge sin Places-tilstedeværelse med sin side. Foreløbig har jeg claimet en vis instituion 😉  men er det oplagt at merge de to tilstedeværelser? Eller er det bedre, hvis man prøver at dedikere dem til lidt forskellige formål?

Man kan vel sige, at kulturarvsområdet har to hovedspor: et dialogisk/formidlingsmæssigt som er uafhængigt af det fysiske sted og ét der i højere grad handler om at synliggøre bestemte besøgslokationer (altså mere ovre i det markedsføringsmæssige).  I forhold til det sidste formål vil Facebook Deals måske byde på nye muligheder, også for museer og andre kulturinstitutioner. Men bringer Places og Deals også ny værdi for brugerne ifht. det formidlingsmæssige/dialogiske? Og er der ekstra værdi for dem, hvis man sammenlægger? Man kunne jo spørge dem, når Places har kørt et stykke tid. Det varer lidt inden claimet går igennem, men så vidt jeg kan se på de forskellige vejledninger, vil der også komme nogle muligheder for at binde flere Places tilstedeværelser sammen med en side.

Det vil nok være en god ide at holde lidt øje med, hvordan udviklingen på lokations-området bliver i den nærmeste tid. Betyder Places, at Foursquare bliver mindre interessant – eller vil det tværtimod skærpe denne tjeneste, og gøre den mere fokuseret? I følge en artikel på readwriteweb oplevede Foursquare en betydelig tilstrømning, da Places blev lanceret i USA.

Hvilke tanker har andre gjort sig om Facebook Places? Har I claimet jeres institutioner?

Links:
Webwoman: Tænk før du tjekker ind på Facebook Places
Komfo: Facebook Places rummer stort potentiale for virksomheder (ældre blogindlæg)
Sådan claimer man sit sit sted (walk-through guide fundet på digitalworks.dk)
Facebook Deals (indlæg fra november 2010)
Foursquare Notes Record New Signups The Day After Facebook Places Launches fra readwriteweb

Skriv et svar