Foursquare på museum?

Jeg kan se i min nyhedsstrøm på Facebook, at lokalitets-applikationen Foursquare langsomt er ved at få tag i danskerne. Inspireret af et tweet fra Museummedia, der gør opmærksom på, hvordan institutionen kan udnytte tilstedeværelsen på Foursquare aktivt, er jeg begyndt at overveje, om ikke der er et stort potentiale for at skabe interaktion med publikum her?

Jeg er især tiltalt af den simple spilmekanik, som applikationen udnytter i form af point og badges, som mulighed for at blive Borgmester/Mayor på en lokation. Det lyder måske lidt fjollet, men appellerer umiddelbart til konkurrenceinstinktet – i hvert fald hos mig!

Muligheden for at give insider-tips om museets udstillinger eller oprette simple to-do opgaver fx “Besøg Nationalmuseet og find Solvognen”, vil give Foursquare-brugere en bonusoplevelse ved deres besøg og måske endda være et incitament til overhovedet at komme indenfor…

Jeg kan se, at flere museer i København allerede eksisterer som lokationer på Foursquare. Er er nogen derude, der bruger Foursquare aktivt? Eller har gjort sig nogle tanker i den retning?

4 comments to “Foursquare på museum?”
  1. Jeg har haft præcis samme oplevelse og overvejelser, og også – som du noteret mig at visse museer skam allerede er oprettet af interesserede brugere 🙂

    Jeg har haft en nærmeer undersøgelse af Foursquare (og gowalla) på den indre to-do-liste et stykke tid og bl.a. noteret mig, at fx Brooklyn Museum bruger det ret aktivt, og netop med “mayor”-bonus http://www.brooklynmuseum.org/community/foursquare/ (Mayor-bonus er også en ting, der har strejfet mig) Og så har jeg kigget lidt på History Channel, de har også et interessant initiativ http://foursquare.com/historychanne. Jeg har forresten også et bookmark fra museumnext http://www.museumnext.org/blog/?p=240 som giver et par ideer.

Skriv et svar