Historie & Kulturportal i Hørsholm

Vi er i øjeblikket i Hørsholm i gang med at lave en ny kultur og historie portal (en slags kulturjagt men både for børn og voksne) og skal formentlig bruge LOFO2.0. Portalen vil altså komme til at minde om den, de har i Viborg, hvis I kender den.

I den forbindelse er jeg interesseret i at høre andres erfaringer angående kultur og historieportaler. I begyndelsen ser kommunen, at én person står for etableringen af den nye portal, naturligvis giver de forskellige institutioner i kommunen indholdet. Efterhånden skal de enkelte institutioner selv oploade nye artikler, temaer og historier med mere. Jeg har derfor følgende spørgsmål:

Hvor tidskrævende tror I, at det er i begyndelsen for den ene person at udforme hjemmesiden (også layoutmæssigt) og lægge basisdelen på? Jeg spørger, fordi vi skal finde ud af, hvor længe personen skal være knyttet til projektet.

Jeg ved godt, at det er et mærkeligt spørgsmål, men måske I har en idé. Derudover vil jeg naturligvis gerne høre om jeres erfaringer med portaler.

3 comments to “Historie & Kulturportal i Hørsholm”
  1. Det lyder som et vildt spændende projekt I har gang i Hørsholm, men det er da også noget, der kommer til at trække tænder ud, rent ressourcemæssigt.

    Jeg er temmelig sikker på, at det kommer til at tage ret lang tid at lave selve “rammen” og basisindholdet, Ditte Pedersen fra Tårnby-arkivet som også er med på denne blog har faktisk prøvet det, så hvis du ikke er på ferie Ditte, hvad er dine erfaringer?

    Jeg selv ville nok foreslå at layout købes udefra hvis man ikke bruger den standardlayout der er i systemet. Min erfaring med layout i CMS er at det er hulens nørdet, langsommeligt og besværligt i forhold til layout i en almindelig editor (Dreamweaver, FrontPage, Stone´s eller hvad vi nu har). Men jeg må retfærdigvis sige at jeg ikke af egen erfaring kender LOFO, så jeg kan meget vel have blodig uret, måske er det vanvittigt nemt. Men er der egentlig andre end Gentoftes kulturjagt der har LAVET layout i LOFO? Har alle andre ikke overtaget en skabelon som der så er hældt indhold i? Jeg tror ikke, at der er nogen der har prøvet LOFO 2 i praksis, men listen over de 6 steder, der har været i sving med 1´eren er på lokalhistorisk net

    Der er jo også spørgsmål om arkitekturen som selvfølgelig ideelt set skal basere sig på vurdering af de målgrupper, som man godt vil igang med – men har man valg her, eller skal man følge den model, som LOFO kommer med? Men under alle omstændigheder er der jo så de tekster som institutionerne kommer med, som skal redigeres til webtekster… og der skal billedbehandldes…der skal vel også sættes en kalenderfunktion op og sådan… Hrm. Det er altid svært at lægge hovedet på blokken (bloggen?) og sige et tidsrum, men jeg ville nok ikke selv binde an med sådan en opgave uden at have mindst 3/4 år og gerne mere til det. Der måtte jo også gerne være rum til et par tests med mockups og helst også en livetest.

    Det, som jeg ville se som det væsentlige er jo forresten også at tingene bliver “samarbejdet”, så der er temaer etc. som belyses af flere institutioner etc., så portalen kommer til at indeholde noget nyt, og ikke bare “ekstrakter” af det der findes på instututionernes sider i forvejen?

    Og så er der dét med, at institutionerne selv skal uploade nye ting efterhånden… er det ikke meningen, at der skal være en fast redaktør? Hvis ikke der er dét, så ville jeg frygte, at projektet dør. En portal skal jo også være opsøgende og innovativ, der skal være en person, eller en gruppe, som driver værket, udvikler, finder på nyt og sætter igang (og hvis der er debat, fotoupload, etc. skal der jo også være nogen som modererer). Allerhelst skal der vel også være nyhedsbreve, feeds, podcasts og alt dét de unge vil ha´, i en mere eller mindre lind strøm, som giver portalen værdi. Hvis man nu skulle tage de sure og negative briller på: hvad er så institutionernes interesse i at “lægge en ny historie på” i portalen, fremfor at gøre det på egen hjemmeside og udvikle den? Interessen er der nok mest, hvis man bidrager til et sted med gang i, som også kan give ens egen hjemmeside flere besøgende etc.

    Sammenhængen mellem portalen og institutionernes egen hjemmeside er jo også et interessant spørgsmål. Skal det ikke helt være sådan, at indhold fra portalen også kunne vises på andre sider?

  2. Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på tidsforbruget, men det lyder som et halvt år for mig…

    …Og så lige et par småbemærkninger:

    – Mht. graden af nørdethed og tidsforburg ved layout og design i CMS afhænger det meget af CMS’ets skabelonopbygning. Til gengæld vil jeg hævde at den tid du bruger ekstra på en ordentlig skabelon – sparer du på håndredigeringen og tilretning (og ‘kode-rod’) i det lange løb…

    – Og så vil jeg gerne tilslutte mig Charlottes betænkelighed ved ikke at have en fast tilknyttet redaktør!

    – Og sidst men ikke mindst i forhold til den sidste bemærkning om syndikering af indhold (ja, sådan fortolker jeg den): Det er en meget væsentlig pointe – og et xml-feed (RSS el. Atom) ville i den sammenhæng være særdeles velegnet!

  3. Hej,
    Tusind tak for jeres kommentarer…..jeg skal nok fortælle nærmere om det senere.

    Det kan godt være, at Egnsmuseet i Hørsholm bliver “redaktøren”, men det lyder på jer, som om vi i hvert fald skal regne med et halv år i opstartsfasen…..jeg går videre med jeres idéer og kommentarer.

    Tak for hjælpen – og vi ses i næste uge

    …..kom gerne med flere bud og erfaringer, der har lyst

Skriv et svar