Museums and the Web 2011

museums and the web 2011
Dette års Museums and the Web konference er i Philadelphia http://conference.archimuse.com/mw2011. Der er 700 deltagere fra hele verden. Vi er to af sted fra Nationalmuseet, og vi har mødt kollegaer fra Københavns Museum, Handels- og søfartsmuseet, SMK og Medicinsk Museion, så DK er godt repræsenteret.

Vi har især fokuseret på workshops om apps, om augmented reality og games. I det hele taget tales der meget om at sprede sig ud på så mange platforme som muligt. Om at flytte museet uden for museet. Det er ikke nok at sidde og vente på klik på sin egen hjemmeside, man skal ud til individuelle blogs og facebook-sider og interagere. Hele konferencen startede med en statistisk fact session, der helt klart også viste denne tendens: at vi customizer og personaliserer mere og mere som eksempelvis med apps ”that takes us from Superhighway to bypass”. Statistikken var amerikansk og viste eksempelvis, at 38% af voksne ser educational videos på nettet, 50+ er hurtigst voksende gruppe på SNS (social network sites) og 17% bruger geolocation som foursquare- hvis de da forstår, hvad de svarer på. Undersøgelser har nemlig vist, at folk ikke er bevidste om, hvad der er apps eller geolocation – det betyder ikke noget for dem, det skal bare virke og har de egentlig overhovedet en smartphone?

Ud fra de statiske data kan man inddele netsøgning i fire kategorier: Efficient Grazers, der besøger mange forskellige slags sites, Hunters, der har et specifikt spørgsmål, de søger svar på, Info discovers, der støder på information, mens de leder efter noget andet og News receivers, der automatisk får sendt specifik information til dem. Det er ret interessant i forhold til hvordan, vi vil byde os til. Bør vi ikke i stigende grad sikre at have noget for og til alle fire typer?

Konferencen lægger ikke op til diskussion om hvorvidt museerne skal kaste sig over de mange nye digitale teknologier og muligheder eller om man skal være i de sociale medier. Det er snarere et spørgsmål om, hvordan man ændrer hele sin organisation, så den tænker de sociale medier ind og hvordan man få sine kollegaer med. De sociale medier har ændret vores måde at tænke og agere på – derfor må museerne også ændre sig for at være tidssvarende.

Næste år er konferencen 11.-14. april i San Diego, Californien.

Tjek interessant statistik fra konferencen

2 comments to “Museums and the Web 2011”

Skriv et svar