Museumsdidaktik

Temanummer af Unge Pædagoger

2011, nr. 1. Tema: Museumsdidaktik

Forord:
Af Per Stig Møller

Leder:
Museerne har potentiale for både oplevelse, læring og dannelse

Artikler:
Museernes læringspotentialer – hvad rager det mig? Ida Brændholt Lundgaard
Museumsundervisningens historie. Inge Adriansen & Trine Hyllested
Historiefortælling som hovedvejen i livet og benchmark for museumsdidaktik.  Mads Hermansen
Museernes særlige læringspotensiale i et dialogisk & flerstemmigt perspektiv. Olga Dysthe
Samtidskunst, sanseoplevelser og situationel kompetence. Lise Sattrup & Helene Illeris
Historien bliver til virkelighed på Broager skole. Helen Krog
Det er mere levende på museet. Sally Thorhauge
Museumsformidlerens betydning. Mette Meyhoff Jensen Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg? Marianne Mortensen & Nanna Quistgaard
Didaktiske udfordringer og muligheder ved museernes digitale undervisningsmidler. Karin Levinsen & Rikke Ørngreen
Børns medierede museumsbesøg. Connie Svabo
Digital undervisning på danske museer. Jacob Knudsen
Med sans og samling. Mette Boritz
Hot Spot – Malmø museer. Samuel Thelin
Valuing the informal setting as a learning space – exposing the gap between intentions and actions. Janette Griffin
Partnership in science education should be kept inside schools. Justin Dillon
Mange erfaringer i mange rum. Merethe Frøyland

Anmeldelser af Ny dansk museologi og Museumsbogen: Praktisk museologi

Mindeord til Spæt Henriksen. Karen Borgnakke

128 sider

Kan bestilles hos forlaget: http://www.u-p.dk

Skriv et svar