Nyt fra Museums and the Web 2010 II

Gårsdagens program (torsdag) var tæt pakket med spændende og inspirerende præsentationer fra oplægsholdere med meget forskellige institutionelle baggrunde. Men hvordan vælger man?

Heldigvis var jeg ikke fra dagens begyndelse tvunget ud i at skulle træffe svære valg. Dagen startede med en officiel åbning af konferencen med en åbningstale af Brad Feld fra Foundry Group. Tonen var uformel og humoristisk og var en god retningsgiver for konferencens stemning. Brad Feld fokuserede i sit oplæg: It’s So Hard When Contemplated In Advance And So Easy When You Do It på at træde ud af museet. Med dette henviste Brad Feld til at søge inspiration udenfor ens profession, komme ud af museet og ud fra kontoret og skærmen.

Herefter var der for mit vedkommende en del hektisk bladren i programmet. Jeg valgte at deltage i sessionerne Actionable Research og Collections: Tag/Search/Deploy.

Actionable Research havde 8 præsentationer på 1½ time, hvilket betød at oplægsholderne skulle være præcise og klare i den korte tid de havde. Alle papers lå online og det havde været praktisk at læse dem inden sessionen J Jeg ved dog nu hvilke jeg virkelig gerne vil læse og dykke længere ned i og hvilke jeg kan springe henover.

Oplægget Multimedia Communication Issues: Why, What and When fra italienske Paolo Paolini var interessant fordi Paolini stillede skarpt på timingen for kommunikationen på et museums website. HVORNÅR vil brugerne bruge et museums website? Museer ønsker deres website skal kommunikere før-under-efter det fysiske museumsbesøg. Specielt forberedelser FØR et besøg har længe været i centrum på museums websites. Paolinis undersøgelser viste dog, at dette ikke altid er tilfældet. I en nylig interviewundersøgelse var udtalelser som:

  • “I don’t want to be prepared for my visit”
  • “I like to be surprised by the exhibition and get the info later”
  • “After the visit I’ll know what to look for”

For mit vedkommende er Paolinis resultater endnu et eksempel på, at der er behov for mere viden om brugerne, deres behov og forestillinger om museernes online kommunikation.

Sessionen Collections: Tag/Search/Deploy gav en klart billede af, at museer på tværs af landegrænser, størrelse og type kæmper med mange af de samme udfordringer når det gælder digitale projekter (sikkert også i forhold til andre projekter).

Richard Morgan fra V&A holdte oplægget How to manage and build a web collections search project in a museum

Nogle af Richard Morgans anvisninger var:

  • Lav kun projekter, som dit museum i forvejen er god til (hvis dit museum ikke er god til at udføre store projekter, som del projektet om i mindre parallelle projekter)
  • Vær realistisk på grænsen til det pessimistiske, men stadigvæk positiv
  • At være afhængig af tredje partnere er den værste fjende
  • Lav mange iterationer

Min konferencedag skulle have sluttet med at deltage i Unconference Session Pitches, hvor alle kan introducere et problem, tema eller spørgsmål til videre diskussion. Jeg nåede aldrig frem til diskussionerne. Heldigvis faldt jeg senere i snak med Brent Gustafson fra Walker Art Center. Han havde startet en diskussion på Unconference Session Pitches om at dele web stastistik de forskellige institutioner imellem og lære af hinandens tal. Brent har taget initiativ til Museums Stats som stadigvæk er på et tidligt stadie, men han kunne fortælle at der blandt MW deltagerne var stor interesse for dette tiltag.

2 comments to “Nyt fra Museums and the Web 2010 II”
  1. Museumstats ser spændende ud – et supergodt initiativ, som vi jo også flere gange har talt om… selvom det måske kan være vanskeligt at måle med de helt store i udlandet lyder det fedt.

    ..men hvorfor egentlig kun museer? Jeg tror, at det kunne være interessant at se på hele ABM-familien, fordi vi har forskellige kerneydelser.

  2. Godt at høre lidt fra konferencen, når man nu ikke selv har mulighed for at deltage.
    Paolinis pointer lyder interessante – jeg kan da i hvert fald genkende det fra mig selv – det er nemmere at dykke ned i museernes websites efter et besøg og få uddybende information og blive inspireret i andre retninger.

Skriv et svar