Nyt fra Museums and the Web 2010

Som kickstart på mit phd-projekt om museums website brugere: “Museumsnetbrugere – en undersøgelse af museernes netbrugere og deres forståelser, forforståelser og opelvese af museernes websites” er jeg taget til Denver for inspiration og for at netværke.

I går (onsdag) deltog jeg i to workshops: Better Web Metrics og Designing for Participation.

Better Web Metrics var faciliteret af Sebastian Chan fra Powerhouse Museum i Australien. Chans hovedargument var, at ”web metrics do matter” og giver vigtig information om museernes webbrugere. Chan understregende vigtigheden af at klargøre sig hvem ens målgruppe helt præcis er. Hvis målgruppen er lærere bør man præcisere fra hvilken del af landet, hvilket alderstrin de underviser og hvilke fag mv.

Ifølge Sebastian Chan kan web metrics dog ikke besvare hvem brugerne helt præcist er (der kan være flere brugere om samme computer) og kan give et billede af deres oplevelser, forståelser og tilfredshed med deres online besøg.

I forhold til “måle” brugen af sociale medier som Facebook, Twitter mv. præsenterede Sebastian Chan en liste af gratis online værktøjer.

Blogs:

www.postrank.com – postrank.com fortæller om hvor populære blogs er.

Facebook: Antallet af fans er ikke nødvendigvis et tegn på succes og fortæller ikke hvilke tiltag som forbedre ens Facebookside.

www.fanpageanalytics.com – på fanpageanalytics kan man se hvor ens Facebook fans kommer fra, hvilke andre Facebook sider de mest sandsynligt også er fans af og hvilke andre Facebook fansider som er relateret til ens egen.

Twitter:

www.klout.com – klout.com ”måler” indflydelsen af ens tweets, hvordan andre interagerer med indholdet.

www.twitalyzer.com

analytics.ad.ly – analytics.ad.ly giver et billede af hvor mange af ens followers er aktive brugere

Meta search:

www.howsociable.com – howsociable.com giver indsigt i hvor synlig ens brand er på de sociale medier

Download af filer:

www.googleanalyticsresults.com – dette værktøj kan bruges til at vise hvor mange filer fx pdf’er som downloades fra ens website

Workshoppen Designing for Participation med Nina Simon fra Museum 2.0 fokuserede på brugerdrevne oplevelser og indhold både online og onsite. Onsitedelen var dog mest i fokus. En stor del af workshoppen var brugerdreven med forskellige praktiske øvelser. Øvelserne stillede skarpt på:

Hvordan stiller man de rigtige spørgsmål?

Hvordan stiller man de rigtige spørgsmål for brugerdeltagelse?

Workshoppen gav også eksempler på vellykkede brugerdrevne projekter, der har forstået at stille de “rigtige” spørgsmål og udfordringer, som opfordrer til deltagelse:

Se Nina Simon’s slides fra workshoppen

One comment to “Nyt fra Museums and the Web 2010”
  1. Supergodt med denne liste (jeg kendte ikke http://www.klout.com, såen skal jeg prøve). Det er også vigtigt med pointeringen af, at antallet af fans, sidevisninger etc. ikke bør være det eneste parameter man interesserer sig for. At “være social” handler jo om, hvorvidt brugere har interesse for at interagere og får noget ud af at være med – i hvertfald nogle af de steder, hvor man er. kan ikke siges for tit

    Men det er jo meget anderledes end de analoge besøgsmålinger, som siger meget imod antal. Hvad ville der ske, hvis man tænkte den “digitale målingsideologi” ind i forhold til analoge institutionsbesøg…?

Skriv et svar