Peter Leth: Pilfingre er velkomne

Peter Leth, Lær-IT og uddannelseskonsulent ved Creative Commons Danmark

I den kommende tid vil en række af speakerne på “Sharing is Caring 2012 – Let’s Get Real” blogge om deres arbejde med deling af kulturarven her på formidlingsnettet, som opvarmning til seminaret 12. december.

Det første blogindlæg er skrevet af Peter Leth, Lær-IT og uddannelseskonsulent i Creative Commons Danmark. Tweeter på @peterleth1

Det er dit museum – Brug det! Opfordringen kom for nylig i et oplæg fra Merete Sanderhoff, projektforsker på Statens Museum for KunstLær-IT‘s webseminar. Hvad ville du gøre, hvis de største kunstværker var til fri disposition for dig og dine elever? Det er et af de spørgsmål, der rejser sig for mig som skolelærer, nu hvor muligheden er til stede.
Opfordringen er blevet yderst relevant efter at Statens Museum for Kunst tidligere på året frigav 158 kunstværker fra deres samling til fri afbenyttelse. Billederne ligger klar til hentning på deres hjemmeside, og ud over at man kan hente værket i høj opløsning, så har Statens Museum for Kunst desuden udgivet ca. 100 film i deres kanal på YouTube, som også knytter forklaringer fra museets dygtige ansatte til de mange værker.
Både billeder og filmklip er udgivet under Creative Commons-licensen CC BY, hvilket altså betyder, at vi må gøre hvad vi vil med værket, så længe vi kildeangiver med minimum CC BY smk.dk. Dermed er vi virkelig frit stillet og kun fag og fantasi sætter grænser for hvad vi kan finde på. Det er en opfordring vi hos Lær-IT gerne vil give videre, og derfor har jeg lavet 8 konkrete eksempler på, hvad undervisere og elever kan bruge billederne til.

Med disse mange eksempler på remedieringer af de mange skønne kunstværker fra Statens Museum for Kunst, har vi endnu et klart eksempel på hvilken forskel der er mellem ophavsret og åbne licenser. Forskellen er ganske enkelt om vi må røre ved værkerne eller ej. Da undervisning for mig at se handler om at have adgang og tilgang til viden, er det endnu mere klart at skolerne må forkaste indhold beskyttet af ophavsret og søge materialer der giver lærere og elever plads til begejstring, skabelse, ændringer, sammensætninger på nye måder og genudgivelser.

Kort sagt: Åbne licenser åbner undervisningen.

Andre indlæg relateret til “Sharing is Caring”