Svenske og norske museumsorganisationer – socialt set

 

Jeg følger efterhånden museumsorganisationer og lignende i vores nordiske broderlande – på flere platforme.  Især nordmændene og svenskerne har taget de (efterhånden ikke særligt) nye medier i brug.

Måske er der andre her på formidlingsnet, som også er interesserede i at få museumsorganisationer og lignende i strømmen, så dette indlæg er faktisk mest en listning til inspiration.

Der er i dag et kontinuert fokus på, hvordan kulturarvsinstitutioner bedst kan udnytte sociale netværkssites til dialog etc. med brugere. På samme måde kan man overveje, hvordan “brancheforeninger” bedst kan udnytte sociale medier til at inddrage medlemmer i diskussioner, planlægning og organisationsudvikling.

Hvad er best practises her? Er der gode nordiske eller udenlandske eksempler på organisationer, eller “organisationspersoner” som bruger de sociale platforme særligt godt? Er der gode tilstedeværelser, som jeg har glemt?

 

Riksförbundet Sveriges Museer
Twitter @sverigesmuseer
Generalsekretær Mats Persson @mats_persson (måske ikke virksom?)
Formand Lars Amréus @LarsAmreus
Facebook Riksförbundet Sveriges Museer
Ning Mötesplats MuseerStaffetblog på Riksförbundets website
Norges Museumsforbund
Twitter @Museumsnytt
Facebook Museumsnytt

Norsk kulturråd på Twitter
Stafetblog til Norsk kulturråds årsmøde

Skriv et svar