Unges Laboratorier for Kunst – Et nylanceret kunstcommunity online og onsite


På SMK har vi sidst i april åbnet Egmont Videncenter. Centeret rummer både ”gamle” og nye tilbud til museets gæster. Et af de helt nye tilbud er Unges Laboratorier for Kunst (u.l.k.). Et tilbud for 12-20-årige skabt af unge selv (kunstpiloterne) i samarbejde med museet. Til u.l.k. hører hjemmesiden: smk.dk/ulk

Sitet er tænkt som en vidensbank hvor unges viden møder museets viden – her er plads til at de unge med afsæt i deres eget laboratorium bidrager med og deler viden i det nye kunst-community.

Der er tre primære indgange på sitet:

  • Bidrag – opret dit eget lab/profil
  • Opdag – se hvad andre allerede har bidraget med via deres lab – her er også en særlig indgang til museets bidrag.
  • Deltag – aktiviteter i u.l.k.

Derudover åbner et Lærercenter med et diskussionforum på sitet, ligesom kunstpiloterne har deres eget forum. Tanken er, at u.l.k. opererer under et årligt tema med afsæt i ca. 30 af museets værker – her i åbningsåret er temaet ” Hvor kommer du ind i billedet”.

Tag et kig og kommenter gerne 🙂

4 comments to “Unges Laboratorier for Kunst – Et nylanceret kunstcommunity online og onsite”
  1. Jeg er helt ternet af misundelse!

    At åbne for brugerproduceret indhold og desuden i layout og form at lægge sig op af det formsprog m.m. som man kender fra de helt brede communities er efter min mening helt rigtigt set. Fx at “smk-identiteten” med det lille logo i den grå bjælke på “indholdssiderne.

    Hvis jeg var ung og interesserede mig for kunst så ville jeg have svært ved at holde musefingren i ro.

    Den tid er forlængst forbi, hvor nettet kun var til en-vej kommunikation, og jeg synes at I tager er flot og stort skridt ud i 2.0. Det springende punkt er selvfølgelig, om unge også vil bruge det frivilligt. Jeg er spændt på at høre mere om, hvordan sitet bliver anvendt og hvor mange brugere der kommer, og hvordan de bruger det. Jeg synes, at I er kommet rigtig flot fra start og ønsker stort tillyke med den nye site!

  2. Jeg er også meget spændt på at se de første erfaringer. Jeg tror vi alle kan lære af de ting I gør nu mht at skabe og fastholde en yngre gruppe. Men jeg har på fornemmelsen, at det er sværere i den kulturhistoriske afdeling…

  3. Jeg slutter mig uforbeholdent til holdet med roserne! Det ser spændende og lovende ud!

    På lidt længere sigt bliver det rigtig interessant at se hvordan og om Museum 2.0 – dels får fat i brugerne, men også om vi kan fastholde dem.

    I it-sektoren at large er der også kritiske stemmer fremme om web 2.0 fænomenet – tit med en lille løftet pegefinger: Glem ikke det grundlæggende indhold! Det er ofte kun en særlig (begrænset/specialiseret) kernegruppe af brugere der benytter sig af web 2.0 værktøjer… Læs f. eks. usability guru Jakob Nielsens vinkel på fænomenet på Computerworld her!

    I museumssammenhæng mangler vi endnu at se nogle flere eksempler på implementeringen af web 2.0 værktøjer og erfaringerne hermed. Museerne gør muligvis klogt i at vælge en mere lærings- og formidlingsorienteret vinkel som smk.dk

    Og det bliver da rigtig spændende at følge med i…

  4. Det er helt rigtigt at vi mangler at se nogle flere gode og “kørende” løsninger for web 2.0 på de museale websites – men jeg tror det kommer.

    Jeg læste også Jakob Nielsen-interviewet i CW, og undrede mig faktisk lidt…. at alt dette med at være medproducenter og aktive på nettet bare er noget de unge vil have fordi de er unge og nok ændrer sig (bliver klogere?) når de bliver ældre? Sådan på linje med, at de holder op med at høre mærkelig musik, gå i grimt tøj og have underlige frisurer ? 😉

    Nej – spøg til side, jeg tror faktisk at det er svært at spå om udviklingen i en kultur som man ikke for alvor selv er en del af, fordi man er for gammel (her taler jeg også om mig selv, der er mindst 10 år for gammel til at have en udviklende andel af det sociale net)

    Det er selvfølgelig ikke forkert at man skal huske indholdet. Men det er jo også lige præcis dét som kulturarvsinstitutionerne har, modsat interessenter, der måtte have lyst til bare at “lave noget socialt”? Jeg synes bestemt, at websites skal have indhold og være nemme at bruge, men der er efter min mening også en hel række problemstillinger omkring brugeroplevelse m.m. som har fået stadigt voksende betydning. Selvom den sikkert har alt hvad der skal til usabilitymæssigt kunne man jo godt diskutere brugeroplevelse m.m. på http://www.useit.com

    Jeg synes egentlig, at det mest spændende ved interviewet var udsagnet om at så få deltager aktivt: 1% ofte og ca. 9% “en gang imellem”. Men det er jo dels interessant at sammenholde disse tal med den kendte påstand om, at blockbusteren er død, og spændende kunne det jo også være at vide noget om, hvad det betyder for de ikke-aktivt deltagende at bruge en site, hvor andre deltager? Har det en signalværdi og en kvalitet, at “du kan”, selvom du ikke bruger det aktivt selv? Det kunne jeg nemlig mistænke var tilfældet.

Skriv et svar