Giv skoleeleverne kørekort til kulturhistorien!

Skoleelever og børnehavebørn i Sorø Kommune har alle tiders mulighed for at få glæde af et nyt læringstilbud, der bygger bro mellem skoler, daginstitutioner og museer. Kulturkørekortet er en realitet – nye deltagere kan begynde her!

Man kan lære på mange måder. Nogle tænker på udsagnsord og brøker, så snart de lugter kridtet og den sure tavlesvamp. Andre husker kun forventningen om snarligt frikvarter. De færreste af os, som er voksne i dag, har formentlig oplevet, hvordan en udgravning med pensel, spatel og metaldetektor skærpede interessen og spændingen, når et øksehoved fra jernalderen kom til syne, og fik en til at stille de presserende spørgsmål: Hvad er det? Hvor stammer det fra? Hvor gammelt er det? Ligesom de færreste forbinder deres historieundervisning med en tidsrejse til et skolelokale fra starten af 1900-tallet, og en rejse ind i det forrige århundredes syn på religion, leg og pædagogik.

Vores kulturarv er spækket med oplevelser og indsigter, som har relevans for såvel historie, dansk og religion som natur og teknologi. Så hvorfor ikke rykke undervisningen ud på museerne? Eller museerne ud på skoler og daginstitutioner?

Det er netop en sådan nærværende og direkte formidling af kulturhistorien, som er meningen med Kulturkørekortet, der introduceres officielt i begyndelsen af marts. Kulturkørekortet er et nyt læringstilbud, der beskæftiger sig med alt fra sansning af kulturhistorien for de små, over håndgribelig arkæologi, der bidrager med viden om dateringsmetoder, konservering, geologi, geografi og historie, til kritisk stillingstagen og research gennem viden om kilder og kildekritik for de store klasser.

Formålet med kulturkørekortet er at styrke børnenes historiske interesse og bevidsthed gennem en inspirerende undervisning, som følger skolernes lærerplaner og fællesmål samt daginstitutionernes arbejde med pædagogiske lærerplaner. Kulturkørekortet skaber et alternativt læringsrum og supplement til den daglige undervisning. Ved at inkludere museerne går skolerne direkte til kilden og giver dem mulighed for at bidrage med det de kan bedre end alle andre – nemlig formidle vores fælles kulturarv. Det betyder også, at der i undervisningen kan blive inddraget aktuel forskning.

Unikt tilbud – og så er det gratis

Kulturkørekortet er udviklet i et samarbejde mellem Slagelse og Sorø kommuner, Kulturarvstyrelsen og Skoletjenesten i København. Samarbejdet giver en unik mulighed for både at gøre alle forløb gratis og ramme kulturhistorisk bredt i de to kommuner. Og når man først har fået sit kulturkørekort, kan man frit gå på besøg i områdets kulturarv, med relevant kulturel viden i rygsækken, og uden at bruge en klejne på entré.

– Kulturkørekortet er oprettet som en undervisnings- og formidlingsafdeling af Sydvestsjællands Museum

– Museer om er med i Kulturkørekortet: Vikingeborgen Trelleborg, Sorø Museum, Slagelse Museum, Skælskør Museum, Flakkebjerg Skole Museum, Skovgaard Bagerimuseum mfl.

– Undervisningsforløb kan bookes via www.vestmuseum.dk – her kan du også downloade undervisningsmateriale, opgaver, lærervejledninger m.m.

– Kontakt kulturkørekortet på kultkort@vestmuseum.dk

2 comments to “Giv skoleeleverne kørekort til kulturhistorien!”
  1. Det lyder rigtigt spændende, det I har gang i! Hvordan foregår det konkret? Jeg har set de forskellige undervisningsforløb med rollespil og lege som står på websiten. Men man kan både bruge materialerne selv og/eller bestille forløb med skoletjenestemedarbejde, ikke?

    Jeg er altså også lidt nysgerrig efter at høre om forventningerne til det digitale (altså download af materialer?)og ikke mindst forventninger og “succeskriterier” for brugen (her i kølvandet på dream-rapporten…)

    Men det lyder rigtigt interessant, så det vil være herligt, hvis I fra Sydvestsjælland fortæller lidt mere, når de første klasser har været igennem etc.

  2. I kan læse om alle de konkrete forløb her http://www.aabne-samlinger.dk/SVM/skoletjenesten/

    For de nysgerrige sjæle kan jeg her inkludere det der hedder
    SANS FOR KULTURHISTORIEN som er fra 0-5år:

    Titel:
    Sans for Kulturhistorie

    Målgruppe:
    Daginstitutionernes førskolegrupper – 0. klasse

    Udbyder:
    Sydvestsjællands Museum.

    Form og indhold:
    Undervisningstilbuddet omfatter tre forskellige temaforløb, som hver består af en sansekasse kombineret med et halvanden times besøg i institutionen. Undervisningen kan også foregå på Slagelse Museum eller Sorø Museum.

    Leg i historien handler om børns leg gennem tiden og rummer en række historiske lege og aktiviteter fra dengang bedstemor og oldefar var små.
    Nordiske guder introducerer børnene til vikingernes gudeverden og de gamle nordiske sagn og fortællinger.
    I Jorden rundt tager børnegruppen sammen på en jordomrejse med besøg hos mange forskellige landes spændende kulturer.

    “Sans for Kulturhistorie” har tilknyttet en overordnet pædagogisk vejledning, som er fælles for alle temaforløbene. Til hvert forløb hører desuden et opgaveark med en præsentation af nogle af forløbets aktiviteter og lege samt et instruktions- og vejledningsark med forklaringer til de forskellige aktivitetsmuligheder og forslag til videre fordybelse i emnet.

    Materiale: (pdf-dokumenter – åbner nyt vindue)
    Pædagogisk vejledning
    Nordiske guder – opgaveark
    Nordiske guder – instruktion og vejledning
    Jorden rundt – opgaveark
    Jorden rundt – instruktion og vejledning
    Leg i historien – opgaveark
    Leg i historien – instruktion og vejledning

Skriv et svar