mitkbh.dk bliver mobilt

Jeg véd ikke hvor mange af jer fra den forkerte side af voldene 😉 der kender det interessante 2.0 tiltag mitkbh.dk ?
Men det er en brugergeneret pendant til aok og hvad den slags ellers hedder.
Nu er siten også gået mobil, jvfr. det indslag fra Erling som vi ikke nåede sidst på SMK. Og de har sandelig også fået en blog på mitkbh.wordpress.com, hvor de bla. skriver om det mobile tiltag som er en beta.
Det er en meget interessant site, som jeg synes at vi som kulturabejdere bør være obs på, hvad jeg jo også kan se, at mindst én af os er 😉

3 comments to “mitkbh.dk bliver mobilt”
  1. Mitkbh.dk er et rigtig spændende tiltag – og jeg sidder stadig og tænker på om ikke Museer i København (http://www.mik.dk) burde holde lidt øje med alt det der smarte web 2.0 halløj f. eks. på mitkbh.dk?

    Spørgsmålet er selvfølgelig om et mitmuseum.dk kunne være lige så interessant for ‘folk’? Men man kunne jo begynde i det små – hvis man f. eks. på Museer i København gav mulighed for afstemninger og ratings af museer og udstillinger… top 20 over de bedste museumsoplevelser, eller de 10 bedste rundvisere, eller en mashup med google maps så du kan søge på f. eks. fransk impressionisme og få museer med fransk impresssionistisk kunst vist på google maps…

    I web 2.0 sammenhæng bliver det rigtig spændende at se hvad KUAS disker op med i forbindelse med hovedindgangen til de centrale kulturarvsregistre i kulturhistorisk sammenhæng (efter sigende under udvikling på http://www.kulturarv.dk/mussam). Der blev hint’et lidt i den retning på KUAS’ seneste tematime på det Kgl. Bib. Et eller andet sted er det vel oplagt at få noget web 2.0 ind over i den sammenhæng!

  2. Jeg er helt enig i at det kunne være en oplagt vej at overveje ifht. museerne. Jeg tror – helt oprigtigt – ikke at der ville være intyeresse nok for et mitmuseum.dk, men snarere at vejen skulle gå via noget med udtræk, samnarbejde og mash-up. I virkeligheden er det måske også lidt gammeldags at tro, at man kan og skal bikse alt sammen selv på sit eget site i stedet for at stykke sammen af eksisterende features og tilbud.

    Og jeg er helt enig i at der må en formidlingsvinkel ind over kuas-siten… den kulturhistoriske oversigtsklient – måske skulle det endnog hedde noget andet 😉

  3. På CW´s blog om wikis ligger der i øjeblikket et interessant indlæg om ophavsret og nye medier, foranlediget af mitkbh.dk´s samarbejde med Google. Jeg har også skrevet lidt om det andetsteds, men så slog det mig, at det jo også er relevant for museer 😉

    På den ene side gælder det jo om at tilgængeliggøre materiale, og efter min mening gerne på en måde så andre kan bruge dem til mash-ups og lignende. På den anden side er der altid en vanskelig gråzone eller et krydsfelt i forhold til den kommercielle verden, når nogen begynder at tjene penge og andre ikke gør. Er det ok at en site fx indirekte bruger den værdi, jeg som privatperson har skabt gennem indlæg, til at opnå gode annonceringsaftaler eller samarbejder? Er det ok, hvis jeg – i mit virke som offentligt ansat kulturarvsarbejder – skaber værdi på mit arbejde og dette indgår i “noget kommercielt”? Og hvis det nu ikke er OK, hvad er så alternativet?

    Er det nok at et socialt medie bruger CreativeCommons licenser, som egentlig kræver rettighedshaverens samtykke før kommerciel udnyttelse. I den aktuelle sammenhæng fra mitkbh.dk (som i parentes er en strålende site) kan man – også efter bloggerens mening – diskutere om løsningen Google/mitkbh.dk er løst på en hensigtsmæssig måde.

    Det griber jo en lille smule ind i den diskussion som Lars på et tidspunkt var inde på, om hvorvidt man skulle anvende Wikipedia til formidling og i hvilket omfang. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det i et vist omfang bliver en del af fremtiden uanset hvad, men hele feltet omkring ejerskab og videreudnyttelse er (desværre) noget man også bliver nødt til at forholde sig til i de sociale mediers fagre nye verden.

Skriv et svar