Vikingerne på Facebook

Vikingesiden på Facebook

Vikingesiden på Facebook

Nationalmuseet har vi startet siden Vikinger på Facebook. Målet er, at den vil fungere som samlingssted for alt om vikinger – vikingekult, vikingeentusiasme og vikingeevents. Vi har oprettet siden fordi vi kan se, at andre emnesider på Facebook har en høj interesse og kan samle langt flere engagerede brugere end museumsiderne.

Hvem er passionerede omkring museer? Doh!
På siden er det både Nationalmuseet, brugerne og andre vikingemuseer, der ’poster’ på siden. Så den er ikke begrænset af hverken geografi eller afsender, men er derimod et sted hvor man kan opdage alt fra, at der er sejlads med vikingeskibe i Roskilde i weekenden, at der er en ny vikingerollespilsgruppe, der mangler nye medlemmer og at der ligger en udsendelse om vikinger online. Den handler ikke om hvad der sker omkring et enkelt museum. For helt ærligt, hvem er passionerede omkring blot ét museum? (Altså lige ud over os der arbejder i branchen, forstås).

Møde folk der hvor de er – vi har hørt det før…
Jeg tror, at museerne ville nå deres målgruppe i langt højere grad, hvis de turde bevæge sig væk fra at være ‘et museum’, ‘et arkiv’ osv. – et sted man besøger. Og så i stedet tog alvorligt hvad folk faktisk interesserer sig for. Når siden knyttes til et museum bliver det nemt en lang strøm af informationer om aktiviteter og arrangementer. Men helt ærligt, hvor ofte er det man som gæst besøger det samme museum? Det er de færreste museer jeg i hvert fald går på flere gange om året. Og det er på trods af, at jeg både er museumsnørd og ‘liker’ flere hundrede museer på Facebook. Det hjælper simpelthen ikke at de hver uge fortæller mig hvad der sker lige direkte på min news feed.

Du ved du er fra Ålborg når…
En af de lidt sjovere emnesider er lavet af Ålborg Stadsarkiv. Arkivet har sin egen side på Facebook, men også siden Man kan kun kalde sig en rigtig aalborgenser, når man ved at…  Her ligger arkivet sig op ad ‘Du ved du er fra Ballerup/Vojens/Skibby, når…’-siderne, der findes i massevis af på Facebook. Og hvad bruger arkivet så siden til? Den er et samlingssted for alt, der er værd at vide (og dele) om Ålborg. Men jeg har svært ved at se hvordan siden adskiller sig fra Ålborg Stadsarkiv egen side i indhold. Den adskiller sig nok i højere grad ved at have nogle andre likes. Måske nogen fra ÅS kan hjælpe med brugerstatistik?

De andre gør det også
Andre typer af emnesider er fx Novozymes I do 30, der samlede brugere om at vaske ved lavere temperatur (som er muligt pga. de enzymer Novozymes leverer, men som er lidt uhåndterlige at samles om). Og der er Energi Nords Lys i Afrika, der samlede 167.000 brugere om at sende lamper til Afrika – nok en del flere, end der kan samles om et elselskab i Danmark. Novozymes ser ikke ud til længere at bruge deres side, men Energi Nord fortsætter med at bruge siden til at skrive om hjælpearbejde i Afrika. Hvis man formår at bruge siderne til noget brugerne er interesserede i, ser jeg en stor mulighed for at samles om noget andet end en virksomhed eller et museum, men det kræver selvfølgelig, at man bliver ved med at bruge siderne.

Værdi, værdi, værdi
Men hvilken værdi skaber det? Det skaber i hvert fald et sted, hvor vi har mulighed for at samles om kulturarv med nogen, der interesserer sig for netop vikinger, hvor Nationalmuseets anden side er et sted, der handler om alt mellem himmel og jord, der falder indenfor museets virke – og det er måske mere end de fleste har lyst til at høre om. Vi får se…

One comment to “Vikingerne på Facebook”
  1. Jeg er – måske ikke så overraskende 🙂 meget enig med dig Linea.

    Jeg har faktisk tænkt tanken: Hvad hvis nu G+ valgte IKKE at åbne for institutioner/brands, men kun for personer og “interessefællesskaber”? Det er nok en overordentlig tænkt situation, men hvis… så ville det tvinge alle til at være meget mere samarbejdende og orienterede imod dét KUAS kalder “reelt indhold”, altså noget, der handler om kultur og kunst, og ikke om institutionerne selv.

    På sociale sites har vi i høj grad gjort præcis det samme som vi startede med på det gammeldags net: koncentreret os om det institutionelle, frem for det indholdsmæssige. (Jeg er bestemt heller ikke selv for uskyldig i den sammenhæng.)

    Jeg tror det er meget naturligt, at man starter i et nyt medie eller på en ny platform med “noget sikkert”. For de fleste medier står på skuldrene af deres forgængere …men: It´s time to move on 🙂

Skriv et svar